RTV Teorija i praksa

da stiču obrazovanje. To je ostvareno korišćenjem MULTIMEDIJSKOG SISTEMA (u kome najveću ulogu ima TV, pa list, radio i udžbenci) kao i političko-organizacionim delovanjem Saveza seoske socijalističke omladine koji je na terenu stvarao lokalne studijske grupe i obezbeđivao korišćenja nastavne opreme i ispravne TV prijemnike. Optimistički deluje verovanje da će ova TV ŠKOLA svake godine obezbeđivati 2.000 do 3.000 poljoprivrednih gazdinstava radnicima sa srednjim agrotehničkim obrazovanjem. Visok broj upisanih prve godine je izazvan novinom, i on će se vremenom ustaliti negde oko polovine. Televizija je bila veliki izazov i velika pomoć za sve one poljoprivrednike koji nikakvim drugim putem nisu mogli da stiču srednje obrazovanje i da time podižu produktivnost na mestima gde rade.

Ovim se sistematski pomaže povećanje ukupnog broja srednjokvalifikovanih kadrova u poljoprivredi. Nemoguće je obračunati sve izdatke koji se čine za školovanje poljoprivrednika ovim putem, ali je tvrdi se u informacijama o ovoj školi sasvim jasno da je veoma niska cena za ono što se dobija prema sasvim malom broju učenika koji su ranije mogli da uče па tradicionalan način i da steknu standardne diplome. Socijalno-politički, a i stručni prestiž nesumnjivo je na strani TV poljoprivredne škole. U traženju pravih odgovora za uključivanje televizije u procese savremenog PREOBRAŽAJA SELA ne mogu se mimoići iskustva koja svetu pruža POLJSKA TV u multimedijskom aktiviranju modernih sredstava komuniciranja radi organizovanja sistematskog obrazovanja poljoprivrednika.

NAUKA NA TELEVIZIJI

Očito je da naučno-tehnički filmovi imaju najviše gledalaca kada se prikazuju na televiziji, kao i da brojni televizijski programi danas znatno doprinose populaciji nauke i širenju naučnih saznanja. Zato je od ove gođine Međunarodni festiva! naučno-tehničkog filma uveo i televizijske emisije u festivalski program i organizovao Prvo jugoslovensko savetovanje o nauci na televiziji. Pored stvaralaca emisija iz svih televizijskih centara u našoj zemlji, na ovo savetovanje pozvani su naučnici i stručnjaci angažovani u popularizovanju nauke i tehnike, producenti naučnih filmova, filmski i televizijski fcritičari i novinari, predstavnici strukovnih i društvenih organizacija koje se bave širenjem naučnih i tehničkih znanja. Potvrdila se potreba za ođržavanjem ovakvih

skupova kako bi se razvila kvalifikovana rasprava o društvenoj angažovanosti naučnog programa, vizualizaciji naučnih sadržaja i đrugim pitanjima širenja naučnih i tehničkih znanja preko televizije. Savetovanje je održano 19. januara 1976. godine u Maloj dvorani Doma inženjera i tehničara u Beogradu. Saopštenja (koja objavljujemo u skraćenom obliku) ranije su dostavljena učesnicima Savetovanja, a u raspravi su učestvovali i akademici Vojisiav Stojanović i Tatomir Anđelić, prof. Miodrag Lalević, ing. Dimitrije Savić, prof. Pavle Vračarić, Risto Markovski (potpredsednik Konferencije Narođne tehnike Jugoslavije), Piter Ovsec (urednik Naučnog programa TV Ljubljana) i Zlatko Hećej (urednik Naučnog programa TV Zagreb).

V. Đorđević

163