RTV Teorija i praksa

vidove nauke i tehnologije. Taj priiaz karakteriše skionost ka usredsređenju na naučnika više nego na samu nauku. »Nauka je ono što čini naučnik«, obavestio je skup predstavnik BBC. »Ono što nas zanima рге će biti čovek sa problemom nego čovek koji je našao rešenje«, rekao je drugi. Ima mišijenja da takvi spektakli zasenjuju gledaoce, ali da ih ne nagone na razmišljanje. Drugi trend je manje-više žurnalističke prirode. On hoće da bude blizak načinu mišljenja koji je svojstven ijudima od nauke, ali i da dostavi gledaocu neposredna obaveštenja o naučnim činjenicama. Pri tom se često oslanja na one vidove nauke koji su izazvali radoznalost javnosti. Piihvatajući stil novinskog izveštača, stii dosta suv i tonom ne angažovan, ovaj trend poklanja veću

pažnju naučnom dokazu (naročito, onom vizuelnom) nego naučniku. Pod ovu oblast emisija mogli bi se podvesti mnogi naučni magazini. Bio bi, u svakom slučaju, brzoplet zaključak da taj drugi trend ispoljava niži nivo inventivnosti. Naprotiv, posredstvom jednostavnih i direktnih metoda, gledalac tu često dobija priliku da lakše prodre u samu srž kakvog istraživanja ili otlaića, i da shvati njihovu važnost. »Ništa ne može da se uporedi sa lepotom iii privlačnošću same naučne pojave«, гекао je u Briselu predstavnik ARD. Ta dva trenda su samo krajnosti. Većina programa, ipak, predstavlja mešavinu »anglosaksonskog« i »žurnalističkog« priiaza. Jasno je da su naše emisije biiže potonjem polu, mađa ima znakova da se i tu čine pokušaji usmereni na razbijanje stereotipnih obrazaca.

175