RTV Teorija i praksa

stvari izgubljene. Zbog toga su troškovi „izgubljene” energije uključeni u cenu električne energije koja se stvarno troši. A proizvođači radio- i televizijskih programa i proizvođači električne energije imaju proizvode koji se ne mogu „lagerovati”, oni su procenjena potencijalna potrošnja; oni ih proizvode, a da ne znaju tačno koja če količina biti stvarno konzumirana i kroz dalekovode, odnosno putem elektromagnetnih talasa (kroz etar), dostavljaju ih svojim korisnicima. I jedni i drugi se priključuju na mrežu; prvi na distribucionu - električnim vodom, a drugi u emisionu mrežu prijemnom antenom. I jednima i drugima osnovica za izračunavanje cena je ukupna masa troškova koja proizilazi iz ukupne količine proizvedenog programa, odnosno električne energije, uvečane za akumulaciju. Slanjem radio- i televizijskih programa u etar proces se završava i praktično je nemoguće ustanoviti koja se količina programa stvarno koristi, dok kod električne energije merni instrumenti postavljeni na razna obračunska mesta i priključke potrošnje, tačno evidentiraju koji je korisnik i u kojoj količini utrošio električnu energiju. Kada se ne može utvrditi koji korisnik koliko sluša, odnosno gleda radio- i televizijske programe, ukupna masa troškova tih programa se u jednakom iznosu deli na sve pretplatnike i predstavlja pojedinačnu cenu za korišćenje radio- i televizijskog programa. U toj pojedinačnoj ceni („mesečnoj naknadi”, „pretplati”) sadržana je cena ukupnog programa koji pretplatnik može da sluša i gleda; on mu stoji na raspolaganju kao potencija koju sam aktivira. Pošto nijedan pretplatnik ne sluša, odnosno ne gleda sve programe, cena koju plača za ono što gleda i sluša sadrži i naknadu za programe koje ne gleđa i ne sluša, kao što i cena električne energije sadrži i naknadu za proizvedenu a neiskorišćenu električnu energiju. Slično je i sa cenama u gradskom saobraćaju. Korisnik plača uglavnom istu cenu bez obzira koliko stanica koristi vožnju. U tu cenu su ukalkulisani i prazni hodovi, kao i deo ponuđenih i neiskorišćenih kapaciteta. Da se za određenu cenu dobijaju određene potencijalne mogućnosti koriščenja koje se mogu realizovati u celosti ili delimično, nije samo slučaj kod radio- i televizijske pretplate. Paralela se može povući i sa cenama listova i časopisa.

21