RTV Teorija i praksa

Osnovnu karakteristiku današnje situacije već smo pomenuli. To je prava eksplozija informacija, sve veće obilje informacija koje stoje korisniku na raspolaganju. Na području štampe i radija taj je proces znatno odmakao. Imamo naglo diferenciranje štampe i radio-programa, njihovo sve određenije usmeravanje prema određenim kategorijama korisnika, ili pak prema različitim psihološkim dispozicijama korisnika, dakle, prema sociološkim i psihološkim kriterijumima. Na bazi jednog osnovnog konsenzusa u nas: vrednosti i ciljevi socijalističkog samoupravnog društva) dolazi do sve veče segmentacije prilaza u javnoj difuziji. Kod radija, na primer, imamo „opšte”, „lakše”, „teže”, „lokalne”, „servisne” i druge programc, U tom smisiu možemo da dctektujemo pomeranje ka sve užim kategorijama interesa, sa opšteg auditorijuma ka sve određenijim publikama, od opšte-usmerenih emisija ka emisijama usmerenim posebnim kategorijama. Danas nalaze puno opravdanje i takvi programi, koje jc ranije bilo teško zamisliti: program koji se sastoji samo od muzike i vesti, program isključivo ozbiljne muzike, program namenjen vozačima na putevima itd. Ne vrši sc samo „podela posla” među medijima, več i unutar medija po različitim „kanalima”. Televizija, naročito u našoj zemlji, još nijc u situaciji u kojoj je radio. Tehnički uslovi emitovanja televizije (prcnos signala isključivo na VHF i UHF talasnom području) ograničavaju broj raspoloživih kanala i, kako izgleda, na području bežičnog prenosa situacija se neče bitno izmeniti sve do širc primene satelita „treće generacije.” Zbog toga se, za sada, osnovni putevi „širenja ponude” tclcvizije traže u drugim sistemima prenosa - kablovska televizija, kasete, i sl. Može se konstatovati da je kablovska televizija u zemljama sa razvijenim televizijskim sistcmima već u znatnoj meri proširila mogućnosti programske „ponude” i stvorila potencijalne mogućnosti za širu difcrencijaciju programa (mada ove poslcdnje mogućnosti još nisu rcaiizovane). Ali, već je napomenuto, da poscbno u sferi kablovske televizije situacija u našoj zemlji nijc povoljna zbog veoma slabo razvijcne kablovske mreže (imamo više automobila nego telefona), tako da u dogledno vreme nije mogućc očekivati neki širi razvoj ovog sistema distribucije televizijskog programa. Prema tome, tehnički uslovi distribucije programa i „skupoća” programske produkcije televizije, predstavljaju u nas ključne

9