RTV Teorija i praksa

Jelašin Sinovec

U PRIRODI JE FILMA DA SE ODVIJA A TELEVIZIJE DA SE PALI I GASI

Ne samo da spoljni, tehnički vidovi uključivanja, toka i isključivanja svakog pojedinačnog medija filma ili televizije odgovaraju navedenim atribucijama „odvijanja”, odnosno „paljenja i gašenja”, nego se u tim, na oko i naizgled nebitnim svojstvima, nalazi i prepoznaje, tj. sadržan je i njihov suštinski vid i model. U tom pogledu, u toku filmske projekcije traka se faktički odmotava - odvija, a svaka TV emisija počinje paljenjem televizora a završava njegovim gašenjem. Ako je ta šifra nosilac i suštinskih određenja ova dva medija, pogledajmo šta bitno stoji iza tih faktičnosti. Događaj koji prikazuje film biće uvek neka proizvoljnost, jedna verižna konstrukcija u mnoštvu mogučih punktova, zavisno od svesnog usmeravanja, strogo regulisanih tokova u jednom pravcu (tačka i prava) ili razuđenosti u nizu „rašomonskih” pretpostavki, svejedno, radnja če se odvijati u srečnijem ili nesrečnijem pravcu zavisno od autorove teze, njegovih idejnih i estetskih preokupacija, stavova, želja, mišljenja... Večina ovih elemenata prisutna je i u fenomenu televizije (idejne i estetske

56