RTV Teorija i praksa

pruža informacije priznaje se da je ona korisna i čak neophodna. Prioritet je moguće dati raznim vrednostima. Od Makluana (McLuhan) znamo isto tako da je svako tehničko sredstvo emitovanja samo po sebi vrednost koja teži da se unapredi ali i da unapredi programe koje emituje. Kad neko govori o direktnoj radio-difuziji putem satelita kao o komunikaciji budučnosti, on svakako misli i na poscban koncept programa: program pružen velikom mnoštvu Ijudi u isto vreme. Televizija putem kabla i videokaseta odgovaraju drugoj krajnosti komunikacije: one pružaju, u bilo kom momentu, neograničen broj raznih programa, od kojih jc samo neke izabrao mali broj Ijudi. Svako postaje gospodar svog programa. Između ova dva određena tehnička modela televizija budučnosti morače da nađe svoje mesto.

MODEL TRŽIŠTA I MODEL PLANIRANJA Pošto smo prihvatili da je svaki TV program određen skupom vrednosti, pitamo se ko bira vrednosti i određuje njihov redosled? Tokom budučih godina dva modela programiranja, zasnovana na principima tržišta i planiranja, znatno če odstupati. Model tržišta znači da večina odlučuje o politici programiranja i to je programiranje putem stalnog referenduma. Potrošač će naznačiti koju će emisiju voleti češče da gleda a koja mu se ne sviđa. Živeče se od pokazatelja zadovoljstva, u tihom rastućem teroru anketa auditorijuma. Sve što ne bude privlačilo većinu TV gledalaca bičc povučeno sa antene. S druge strane, čim program bude stekao večinu povoljnih glasova nači če se van kritike i o njegovom kvalitetu neče se diskutovati. Druga mogućnost je model planiranja: programiranje zasnovano na principu autoriteta, zamišljeno za večinu od strane manjine. Publika neče ništa odlučivati jer nije u toku predmeta odlučivanja niti zna šta televizija može da joj pruži. Ljudi koji o ovome više znaju imaju tačnu koncepciju društva, oni znaju bolje da analiziraju i shvate prave potrebe TV gledalaca pa je i njihov zadatak da misle i da rade u ime svih. Ljudi koji se bave vaspitanjcm, specijalisti ispitivanja tržišta i ideolozi u celom svetu pružaju jedni drugima ruke kako bi

62