RTV Teorija i praksa

„Akustički prostor je organski i čini jedinstvenu celinu koja je primetljiva simultanim dejstvom svih čula; ,racionalni’ ili slikoviti prostor (pictorial space) je naprotiv uniforman, pravilan i nerazdvojan i čini zatvoren svet, gde nedostaje obilna jeka koja postoji u zemlji eha plemenskog čoveka”. 5 Prioritet uha koji, po Makluanu, istovremeno dozvoljava harmoničnu ravnotežu čula, nestao je pronalaskom fonetskog alfabcta. „Fonetski alfabet je prouzrokovao uzmicanje magičnog sveta uha prcd neutralnim svctom oka. Covek je dobio oko za uho. £vj 0' Osobenost fonetskog alfabeta Makluan vidi u tome što beznačajna slova odgovaraju beznačajnim glasovima. 7 Drugim rečima: u fonetskom alfabetu ukazuju pojedini pisani znaci na glasove a ne, kao kod hijerogiifa i ideograma, na predmete. Na taj način je moguče sa malo pisanih znakova (slova) dati sva moguča značenja i jezike. „Sve ostale forme pisma služile su samo jednoj kulturi i to zbog toga da bi se ta kultura razlikovala od drugih. Samo je fonetsko pismo moglo da se upotrebi da prenosi glasove bilo kog jezika u jedan i isti optički tekst signala - iako u gruboj formi”. 8 Prednosti fonetskog alfabeta Makluan suprotstavlja to što on stvara tekst za čije je razumevanje potrebno samo oko. 9 Ovo stanje je otežano još time što je tekst kojeg odgoneta oko neutralan i samostalan u odnosu na predstavljeni objekt i u odnosu na emocije govornog lica. Prema tome, fonetski alfabet ne vodi samo ka prenaglašavanju oka već istovremeno izoluje čulo vida od drugih čula. Tako se remeti harmonična ravnoteža čula. Oko dominira, a čulni ulisci koje ono prima ne daju se više prevesti u utiske drugih čula. Čovek postaje čovek-oko. On ne živi više u akustičkom prostoru nego u vizueinom. Posledice su, po Makluanu, katastrofalne.

5 Isto, str. 59. ' Das Medium ist Massage, str. 44. 7 Die magischen Kanale, str. 93. 8 Isto, str. 97. 8 Das Medium ist Massage, str. 44

89