RTV Teorija i praksa

„Izmenom okoline mediji u nama izazivaju svojevrsne veze između čulnih opažaja. Proširenje bilo kog čula menja način na koji mislimo i postupamo - način na koji opažamo svet”. 3 Među raznim medijima, po Makluanu, postoje neki čije je delovanje takvo da uobličava cele epohe: usmeni govor, fonetski alfabet i štampa, elektronski mediji. U skladu sa dominacijom ovih medija, on deli Ijudsku istoriju u tri epohe: 1. epoha pre alfabeta, 2. epoha alfabeta i štampe, 3. epoha elektronskih medija. Epoha pre alfabeta je, po Makluanu, epoha Ijudi koji žive u plemenskom savezu. U to vreme je usmeni govor najvažnije sredstvo komunikacije. S tim u skladu jeste da je uho prioritetan organ. Iz favorizovanja usmenog govora i uha, Makluan izvodi bitne osobine plemenskog čoveka (tribal man): „Najvažniji medij komunikacije bio je govorni jezik i prema tome niko nije znao primetno više ili manje nego drugi - što znači da je bilo malo individualnosti i specijalizovanja, tih obeležja ,civilizovanog’ zapadnog čoveka.” „Usmerenošću na govornu reč, Jjudi su bili povezani u mrežu plemena; a pošto je govorna reč više opterećena emocijama nego pismo - ona tonskom linijom saopštava tako kompleksna osećanja kao ijutnju, radost, tugu, strah - čovek koji je živeo u plemenskom savezu, bio je spontaniji i lakše su mogle da se uzburkaju njegove strasti”. 4 Prema tome, prealfabetski čovek živeo je u plemenskoj porodici spontano i naglašeno emotivno. Nije posedovao izraženu individualnost niti je mogao da se razvije u specijalistu. A nije posedovao ni sposobnost zapadnog čoveka da ostane indiferentan prema sudbini svojih bližnjih. Svako je proživljavao i trpeo ono što se dešavalo u plemenskoj porodici. Iz prioriteta uha sledi dalje da je plemenski čovek živeo u akustičkom prostoru (acoustic space), Akustički prostor se po Makluanu odlikuje time što je bez centra i ograničcnja, osobina koje ipak ima vizuelni, okom izgrađeni prostor.

3 Marshall McLuhan-Quentin Fiore; Das Medium ist Massage, Frankfurt a.M Berlin, 1969, str. 41. 4 Playboy-Interview, str. 56/7.

88