RTV Teorija i praksa

а ne čula vida. Makluan je verovao da je time dokazao da je televizija akustičko-taktilni a ne vizuelni medij. Televizija za Makluana, slama prevlast vizuelnog i vraća nam akustički prostor. Po Makluanu, akustički prostor pruža čulima mogučnost da se vrate u stanje harmonične ravnoteže - ali na jednom višem stupnju nego u predalfabetskoj eri. Novo doba se opisuje sa mnogo oduševljenja kao ,„sve-zajedno-svet’ u kojem sve sa svima zajedno treperi u jednom velikom električnom polju (...) celokupna Ijudska porodica stopljena je u veliku membranu”. 2 ’ U to vreme trebalo je da jezik sve više nestaje u korist kosmičke svesti i mističnog sjedinjavanja: „Danas nam elektronski mozgovi stavljaju u izgled mogučnost da odmah bilo koju šifru ili jezik prenesemo u drugu šifru ili jezik. Ukratko, elektronski mozak nam obećava u tehnici čudo opšteg razumevanja i saznanja. Sledeći logičan korak bio bi da se zaobiđu jezici i odustane od prevođenja u korist opšte kosmičke svesti koja bi možda bila vrlo slična kolektivnom nesvesnom kako je to Bergson imao u vidu”. 22 Makluan dovodi kosmičku svest u vezu i sa hriščanstvom. ~U hrišćanskom smislu to je samo nova innterpretacija mističnog Isusovog tela; a Isus je krajnje proširenje čoveka,” 23 2. MAKLUANOVI ODGOVORI NA KLASICNA PITANJA FILOZOFIJE ISTORIJE Rezime glavnih Makluanovih teza pokazuje da njegova teorija medija predstavlja u isto vreme filozofiju istorije i ta filozofija istorije po zahtevu i nameri spada u red filozofija istorije 19. veka. Kao Hegel i Marks, Makluan piše svetsku istoriju koja obuhvata sve narode. A kao i autori 19. veka Makluan daje odgovore na klasična pitanja filozofije istorije: 1. Koja je pogonska snaga istorije? 2. Koje epohe treba da se prođu? 3. Na kojoj tački razvitka čovečanstva stojimo?

21 Playboy-lnlewiew, str. 70. 22 Die magischen Kanale, sir. 90. 23 Playboy-lnlewiew, str, 72.

94