RTV Teorija i praksa

Kiril Stojanov

RADIO-EMISIJE TIPA „POZDRAVI, ŽELJE I ČESTITKE SLUŠALACA”

STRUKTURA I OBELEŽJA ELEMENATA KOMUNIKACIONOG ČINA U EMISIJAMA TIPA POZDRAVI, ŽELJE i I ČESTITKE SLUŠALACA

Dovoljan je makar i letimičan pogled na strukturu uobičajene pozdravne poruke, kojom na primer „ujak NN čestita peti rođendan svome MM iz sela R pesmom F” pa zapaziti da ona ima sve formalne odlike dobro sročene vesti i elemente masovnog komunikacionog čina. Tu je najpre imenovan sam socijalni čin koji je povod za poruku, zatim ko, kome, šta, na kakav način i s kakvim namerama poručuje. Izvršena je socijalna, vremenska i prostorna legitimacija aktera komunikacionog čina, imenovan je izvor poruke, sadržaj i recipijent. Zašto ipak ovako ostvaren komunikacioni čin privlači pažnju i izaziva podozrenje? Presudna je pri tome njegova privatno intimistička motivisanost i usmerenost. To jeste javno, za sve, ostvareni komunikacioni čin, ali bez svoje šire društvene značajnosti, ograničen i svodljiv isključivo na privatnu sferu života određenih pojedinaca i grupa. Kako je ipak došlo do toga da ovako privatistički usmeren komunikacioni čin tako čvrsto prione za radio? Prvo, radio je i dalje najraširenije sredstvo masovnog komuniciranja u nas. Procenjuje

139