RTV Teorija i praksa

-tonskom celinom. Ispitivani slušaoci radioВога u 87% slučajeva opredelili su se za neku od novih narodnih pesama. 7 Presudna je pritom aktuelnost tekstova ovih tvorevina i njihova funkcionalna namena u strukturi poruke, da jasnije, efektnije izraze osećanja, stavove, ponekad čitavu malu životnu filozofiju pojedinaca i grupa. Tako svi prigovori koji se upučuju novoj narodnoj muzici važe i za ovaj komunikacioni čin. NOVE NARODNE PESME KAO IZVOR NEPOŽELJNIH SOCIJALNIH EFEKATA U EMISIJAMA TIPA ŽELJA... O novoj narodnoj muzici izrečeno je mnogo stavova, ocena, sudova i presuda. 8 Kreču se od akademskog ignorisanja, preko začuđenosti kako je uopšte mogla da se pojavi, do predviđanja da če vremenom usahnuti i konačno, ozbiljnih upozorenja da ona nije „tikva bez korena”, več fenomen čiji je put davno trasiran. Počev od svesnih intervencija ka poboljšanju izvomih narodnih pesama između dva svetska rata, ргеко naglog preobražaja sela koje je osnova izvorne narodne muzike, do nastanka i prodora brojnih tvorevina masovne kulture poslednjih decenija. Mnogi se slažu da je i nova narodna pesma, po svom nastanku, procesu stvaranja, prezentaciji i prijemu, manifestacija masovne kulture. Pripisuju joj pritom i večinu negativnih određenja karakterističnih za masovnu kulturu. Ističu tako njenu uniformnost, velikoserijsku tehnologiju, podložnost tržišnim zakonima potrošačkog dmštva, zabavljački karakter. U poređenju sa izvornom narodnom pesmom, koja je autentični muzički izraz naroda i stoga

7 Zanemarljivo je opredeljenje za zabavne pesme 4°/o, starogradske i izvorne narodne pesme 4%, prigodne dečje pesme 3%, izvorna kola. Presudno je u opredeIjenju često pominjanje ličnog imena (Ljiljana, Nikola, Mirjana) ili regionalnog obeležja aktera (pesraa o Titogradu, Tuzli, Smederevu, Požarevcu) ili je reč o trenutnom hitu Tako ti je mala тоја kad Ijubi Bosanac i sl.

“ Opširnije o tome „Kultuга”, 1970/8, „Savremcnik", 1972/1, „RTV-Teorija i praksa", 1975/1 i 1976/3.

149