RTV Teorija i praksa

umetnički vredna, nova narodna pesma nije kolektivna tvorevina, širi se sredstvima masovnog komuniciranja, brže zastareva kao roba, nije umetnički vredna. Nova narodna pesma ipak nastavlja da nas uveseljava i zabrinjava. Poznavaoci muzike i kultumih prilika u nas slažu se da je aktuelnost teksta novih pesama onaj strukturalni element koji neodoljivo privlači publiku. To je, čini se, tačno jer su motivi u njima oni isti kao i kod izvomih narodnih pesama: Ijubav, venčanje, rođenje, služenje vojnog гока, odlazak u pečalbu i slično. Presudno je to što se obrada starih motiva prilagođava novim životnim situacijama brojnih slojeva dmštva i tako nova narodna pesma postaje za njih krajnje funkcionalan izraz i reakcija na nove životne tokove, nasuprot starim izvomim pesmama čija funkcionalnost, izmenom socijalne baze, zamire. To potvrđuju i pretežna opredeljenja slušalaca u emisijama Želja... za novu narodnu pesmu koja je funkcionalni dodatak njihove poruke. Navedimo nekoliko primera za najčešće posredovane socijalne događaje u ovom komunikacionom činu, koji izražavaju genetsku povezanost privatne usmerenosti njegovih aktera i aktuelnosti tekstova nove narodne pesme. Rođenje je oduvek u našoj kulturi bilo značajan čin dostojan poštovanja i slave. Izloženi vetrometini, koja je često odnosila čitave mlade naraštaje, naši narodi su se oduvek radovali novorođenom životu, muškom posebno. Nova narodna pesma izražava tu radost stihovima: „Zapevajte prijatelji, neka grmi od veselja rodila mi draga sina, ispuni se moja želja”.

150