RTV Teorija i praksa

stihove, refrene u pojedinim pesmama: ~šta se koga tiče kako živim ja”, „živim život u samoči”, ~al je ovaj život bezvredan i pust”, „živi druže i uživaj”, „čujte Ijudi, nama nešto smeta, mora skoro biti propast sveta”. Ovakvo životno „mudrovaje”, začinjeno sa mnogo kafanskih suza i bola nudi refren kao dnevno potrebnu parolu, odgovor ili savet na određene životne situacije. Pritom ne samo da negira društvene norme, več i nudi pasivnost, mirenje i fatalizam, proklinjanje sudbine što u sklopu poruke može da izazove veoma nepoželjne posledice. Posebnu opasnost po javnu funkciju i kultumu misiju radija predstavljaju tekstovi onih narodnih pesama koji su kafanski vulgami i amoralni. Mada česta meta kritike, i te se pesme, na zahtev slušalaca, iako ne idu u ostali program, emituju u emisijama Želja. Potkradu se tako i hitovi u stilu ~ala mi je tesna, cipelica desna”, „rođena sam da žarim i palim”, „Cica Mica, mlada udovica”, „ако nečeš ti hoće druge tri”, „ја sam sinoć u krevetu dvaput, oko sebe omotao čebe”, „imao sam deset žena, sve ih uze Bog” i slično. Ovakvi „biseri” potpaljuju strasti i najniže nagone, vulgarizuju međuljudske odnose. Završavajuči ovo navođenje tekstova novih narodnih pesama koji se često čuju u emisijama Želja... navedimo još da među ovim tvorevinama ima mnogo ličnih imena: Zorica, Barbara, Radovan, zatim lokalnih i etničkih obeležja - pesme o gradovima ili pesme o Bosanki, Srbijanki, Cigančici, zatim obeležja zanimanja; baštovanka, pastirica, krčmarica, šoferska i molerska pesma i slično. To daje široke mogučnosti učesnicima komunikacionog čina da se po svojoj meri i ukusu opredele u izboru.

153