RTV Teorija i praksa

2 Vera i Oldrih Kundrat: Osnovi klizanja na ledu, „Savez za fizičku kulturu Jugoslavije", Beograd 1975, str.lo.

sklad grubo naruši (pokliznuče klizača), ili kada sklad tela i leda biva uočen kao nadmoč klizačeva nad mogučnošču pokliznuča. I u jednom i u drugom slučaju, uzbuđenje gledaoca se stvara iz opozicije kodeksu sportskog. Gledaocu zastaje dah u trenucima kada se narušava ili potvrđuje preduslov za obavljanje ove sportske veštine. Navijačka strast se razbuktava onog časa kada kredo „igrati na ledu estetski zadovoljavajuče”, biva doveden u pitanje osporavanjem ili večom potvrdom date klizačke igre. Krajnosti izraza ovog sporta (ne)sklad tela i leda - čine vektor interesovanja gledaoca. Negde u tom ekstravagantnom, opoziciono-sportskom poimanju ove discipline, leže i ostale, ne manje važne manifestacije oduševljenja za televizijski prenos umetničkog klizanja. Osobenost ovog sporta se ogleda ~u savršeno tačnim i tehnički izgrađenim pokretima na ledu, osećaju za ravnotežu, smislu za ritam i estetiku pokreta” - kako to kažu Vera i Oldrih Kundrat, pisci jedine knjige o umetničkom klizanju na našem jeziku. 2 Kako vidimo, u navedenoj definiciji, „osečaj za ravnotežu” je samo jedan od uslova za izvođenje i doživljaj ovog sporta. S druge strane, ne treba ispustiti iz vida da i srodne discipline hokej na ledu i brzo klizanje - takođe poseduju kvalifikativ „osećaj za ravnotežu”, što ukazuje da ispoljavanje navijačke strasti u tlocrtu „protiv ledene opasnosti a za klizačevu virtuoznost”, ne objašnjava suštinu gledaočeve strasti za prenos umetničkog klizanja. Krače rečeno; kada gledalac navijački reaguje, onda je to dokaz „izlaženja iz okvira zadatog problema”.

46