RTV Teorija i praksa

ponovo određuju sredstva koja čoveku stoje na raspolaganju za otvaranje nove faze stvaralačke delatnosti. Posle eksplozije vizuelnog, javile su se teškoće pri korišćenju starih izražajnih sredstava. Silina života, shvačenog kao dokumentami film, nametnula je nova istraživanja, mnogo osetljivija, mnogo više stilizovana, mnogo prodornija. Rad je u intenzivnoj i prilično haotičnoj fazi revizija, raščlanjivanja, rasklapanja. Ono što če posle toga biti „namontirano”, neće mnogo ličiti na tradicionalne narativne materijale. U međuvremenu, pored emitovanja „uživo”, razvila se i široka kritička aktivnost koja zamenjuje stvaralačku aktivnost i maštu Bolje rečeno: mašta teži da se izrazi u kritičkom delu, kad je suviše jaka da bi se zadovoljila podražavanjem prošlosti. Kritička faza je, dakle, i filter jeđnog novog stvaralaštva, sposobnog da prihvati, kontroliše i prevaziđe izazov koji će biti postavljen. Izazov trenutnog i globalnog obaveštenja u jednom svetu koji održava međusobne veze putem satelita. Luk događaja, u svakidašnjoj stvarnosti, nije naravno ni tako zategnut, ni tako celovit i neraskidiv. Nema nikakvog razloga da se ne ugasi televizor i da se ne napiše dobra pripovetka. Nema nikakvog znaka da publika nije raspoložena da prihvati dobru pripovetku. Doduše, dečja mašta danas sve više počinje da naginje nečemu što je manje basnovito, a više realističko. Ali ovde je bilo reči o jednoj težnji, o jednoj pretpostavci podložnoj ispitivanju i, naravno, o jednom planu i nacrtu budučeg rada. Prevela sa italijanskog Jugana Stojanović

78