RTV Teorija i praksa

mogučnosti za sticanje prihoda preko sponsora. Magazinske emisije koštaju više, ali i donose više novaca, zahvaljujući sponsorima koji se baš tu najlakše odlučuju da finansiraju. Ovaj tip emisija je dosta težak za realizaciju zbog problema kadrova. Pitanje kadrova sa afinitetima za stvaranje magazinskog programa nameče se samo po sebi. Lista neophodnih ne iscrpljuje se ako se odredi voditelj, јег on ne bi trebalo da bude autor kompletne emisije. Osim voditelja koji mora da ispuni niz zahteva u pogledu stvaralačkih i drugih sposobnosti, neophodna je i grupa saradnika specifičnog profila. Velika je zabluda da takav posao mogu uspešno da obavljaju novinari, formirani kao radio-stvaraoci klasičnog tipa. Pod klasičnim tipom podrazumevaju se novinari koji umeju dobro da pišu i kojima je to glavni ili isključivi kvalitet. Nužno je da to bude kreator i interpretator, stvaralac radio-programa sa sposobnostima i znanjem najšireg mogućeg spektra. Za takvog modernog radio-novinara ne mogu biti tajne radio režija, snimanja terenska i u studiju, komplikovane montaže, razne tehničke sprave i mogučnosti medija - radiotelefon, interfon - interkoling, reportažna kola, voki-toki, visoke linije, magnetofon, gramofon, stereo, mono, dupleks veze, link, telefonske i teleks komunikacije itd. On sve to mora da savlada isto kao i čitanje tekstova, dinamičnost u govoru, nonšalanciju, prisnost u glasu koji budi interesovanje, uliva poverenje i koji je prijatno čuti, jer je simpatičan. Slušaoci ne mogu da zavole glas koji je dosadan, razdražljiv, neprijatan. Dakle, traži se novinar širih dijapazona, autor koji je u stanju da snažno, sugestivno, propagatorski deluje na slušaoce i koji je isto tako u stanju da bude solidan instruktor strankama da se koliko-toliko na brzinu priuče osnovnim zahtevima istupanja pred mikrofonom. Takođe se traži da bude spreman za široko kontaktiranje sa Ijudima iz kuće, a još više van radija i sposobnost za stvaranje sinopsisa radio-filma i za pisanje scenarija. Uzgred da podsetimo da scenario nije samo raspored priloga već jedna itekako bitna karakteristika ucrtavanja vezivnog tkiva za nijansirano pretapanje govorno-muzičkih sadržina, efekata, zvučnih zavesa i sl. Profil stvaraoca magazinske, odnosno rekreativne emisije iziskuje i obavezno posedovanje muzičke kulture. Masovni mediji menjaju svoje obličje, sadržaje i običaje da bi proširili uticaj i da bi ispunili časove odmora. I mi u radio-stanicama moramo nešto da menjamo, vodeći računa o

85