RTV Teorija i praksa

Šerif Kaznadar

RADIO I MASOVNE KOMUNIKACIJE: UTICAJI I OPASNOSTI

Od pojave radija, a naročito poslednjih godina, vršene su mnogobrojne studije, istraživanja, eksperimenti itd. da bi se odredila uloga radija kod masa, njegov uticaj kao sredstva za masovnu komunikaciju, domet njegovog dejstva, kao i načini i posledice tog dejstva. Sociolozi Berelson, Lazarsfeld i Makfi (McPhee), pošto su radili na jednoj obimnoj studiji u vezi sa ulogom koju su sredstva masovne komunikacije imala u toku kampanje za izbor predsednika Sjedinjenih Država 1948, došli su do sledečih zaključaka: mass media više kristaliziraju i potvrđuju mišljenja nego što kreiraju nove ideje. Ovaj zaključak su naravno osporavali mnogi sociolozi i još uvek ga osporavaju, ali on pripada celoj jednoj školi koja nije propustila da potvrdi, da dokaže i argumentuje tu teoriju. Taj stav čemo pokušati da iznesemo pre nego što ga osporlmo pod uticajem novih istraživanja o tom predmetu. Tendencija masovnih komunikacionih sredstava da pre potvrde nego promene ideje, potvrđena je mnogim studijama (posebno studijama Lazarsfelda, Berelsona i Makfija) koje imaju ili nemaju veze sa političkim temama. Tako je „Bureau of Applied Social Research” u Sjedinjenim Državama na primer, intervjuisao 560 osoba iz Springfilda (Misuri) pre i posle jednonedeljne kampanje koja je vođena preko sredstava masovnih komunikacija, sa namerom da promeni stav tih osoba o industriji nafte. Od intervjuisanih 78% nisu posle kampanje proraenili stav, 13% od „protiv” postali su ~za”, a 9% od ~za” postali su „protiv”. Džozef T.Klaper (Josef T.Klapper) smatra' da sredstva masovne komunikacije deluju preko posrednika a ne na

' loseph T.KJapper, The effects of mass communication, Glencoe, (III) The Free Press, 1960.

87