RTV Teorija i praksa

direktni način, i da posrednici imaju nameru da od masovne komunikacije naprave sredstvo a ne razlog pojavi potvrđivanja umesto pojavi promene. Društveni običaj da se obaveste prijatelji o onome što donosi sredstvo masovne komunikacije, a što prijatelji nisu mogli da prate, izgleda kao koristan dodatak toj masovnoj komunikaciji Nije potrebno da se sluša radio da bi čovek bio u toku nekog masovnog događaja ili beznačajnih činjenica; susret s prijateljem, s poznanikom, koji obično počinje: „Jesi li slušao radio...” „Čuo sam na radiju da...”, dovoljan je da proizvede dejstvo, a ponekad čak i da to dejstvo podvuče. Ali, ~to bi se moglo nazvati Krozbijevim zakonom”, piše kritičar New York Herald Tribune Džon Krozbi: „Što je tema značajnija, manju moč ima čovek koji drži mikrofon. Ja sumnjam da Marou (Murrow), Godfri (Godefrey), Vinčel (Winchell) ili bilo ko drugi može da pokrene za dlaku Ijude kada se radi o pitanjima od najvećeg značaja za čoveka kao individuu - па primer o pitanju religije.” Istraživanja u tom domenu su izgleda potvrdila ovo mišljenje; sredstva masovne komunikacije malo mogu da promene, više da potvrde stav koji je usvojen o važnim oblastima kao što je na primer problem rasa ili religiozna tolerancija. Dž.T.Klaper dao je sledeću konstataciju: „Masovne komunikacije su efikasne kada se radi o formiranju mišljenja o problemu o kome Ijudi ranije nisu imali nikakvo mišljenje”. „Mnogi su zabrinuti zbog svestranosti i moči mass media”, piše Pol F.Lazarsfeld. 2 „Сак se verovalo da se moč radija može jedino uporediti sa snagom atomske bombe. Mnogi su shvatili da mass media imaju moćni ključ i za dobro i za zlo i da je, u nedostatku adekvatne kontrole, njegova upotreba u službi zla vrlo verovatna (...) Svestranost mass media brzo čini da neki poveruju u magičnu snagu njegove ogromne moči. Ali postoji jedan drugi sigurno realniji uzrok toj zabrinutosti zbog društvene uloge mass media, koji se odražava u promeni metoda kontrole moći snažnih interesnih grupa u druŠtvu. Te grupe, među kojima organizovani biznis zauzima najvažnije mesto, prisvojile su tehnike da bi mogle da upravljaju masom naroda zahvaljujuči više propagandi nego nekim drugim,

3 Paul F Lazarsfeld et Robert K Merton, Mass communication popular taste and organized social action, - dans: Lyman Bryson, „ТНе communication of ideas”, Ncw York - London, Harpcr, 1948.

88