RTV Teorija i praksa

jelašin Sinovec

„SA TRAKE” I „UŽIVO”

U početku beše reč /Sveto pismo/ U početku beše delo /Gete, Faust/

U početku beše hepening. Događaj i događanje. Pred-metno koje je zahtevalo da bude pred-stavljeno. Taktilno, akustički, vizuelno, pikturalno, skulpturalno, likovno, ikonično... Klasična pozicija estetskog kao „prenošenja realnosti iz predmeta u tačno ponovljive i (zato naizgled) postojane (verbalne) obrasce” (M.Makluan), bila je pozicija trans-pozicije. Idealni model toga, po mom mišljenju, a prema izveštaju istog autora’, dao je u svom eksperimentu E.Mejbridž kada je sa 30 kamera međusobno udaljenih po 30 cm izveo tzv. „prevođenje organskog u grafički oblik” snimajuči ptičji let da bi primenom točka (mehaničkog elementa) stvorio iluziju organskog - tj. ponovnog leta, ali sada sa pokrenute trake, što je u strožem smislu i pogledu prethodnica, ali u svakom slučaju i u stvari film. Time je nedvosmisleno izvršeno prevođenje iz organskog i simultanog mehaničkim postupkom u statički, zatim slikovni vid, što je ujedno put apstrakcije i transpozicije. Savremena pozicija estetskog, pojavom elektronskih medija čija je osnovna pretpostavka elektridtet, tj. sažimajuča i

1 Maršal Makluan, Gutenbergoaa galaksija, izd. ~Nolit”, Beograd 1973, str, 61.

101