RTV Teorija i praksa

redovno da se emituje 1946. godine. Tada je bilo registrovano 3 miliona televizijskih prijemnika, a zatim se cifra vrtoglavo penje. 1958. godine pretplatu je plaćalo više od 8 miliona stanovnika, a smatra se da je „tačka zasićenja” dostignuta deset godina kasnije. Od početka široke primene televizije pa do negde 1960. godine u Velikoj Britaniji se isključivo koristila tehnologija koja je davala sliku na ekranu sa 405 elektronskih linija. Međutim, razvitak televizije u drugim evropskim zemljama posle rata, zasnivao se na modernijoj opremi koja radi sa 625 elektronskih linija. To je bila smetnja za „izvoz” i preuzimanje televizijskog programa iz ostalih delova sveta. U početku su Britanci izgradili postrojenja za konverziju slike iz Evrope, ali su zatim prihvatili tehnološki standard od 625 linija i tako izašli iz svojevrsnog tehnološkog izolacionizma. Brzina informisanja putem televizije nije bila zavidna do šezdesetih godina. Vesti iz zemlje kasnile su za večernjim novinskim izdanjima. Po načinu prezentiranja bio je to u stvari „slikovni radio”. Najveći broj informacija prezentirali su spikeri iz studija uz veoma oskudne, propratne ilustracije. Vesti iz sveta kasnile su i po više dana, naročito ako je to bio filmski prilog. Najveći broj je dopreman avionima iz SAD, prikazivao je aktuelnosti iz zemlje na koju je Britanija bila najviše usmerena. Film je obično pratila samo muzika. Do pedesetih godina oskudna tehnika je uslovljavala da se filmske informacije prvo projektuju na platnu, a tek sa platna snimak je preuzimala suprotno postavljena elektronska kamera. Ođlazak na mesto događaja i prenos, te specifično televizijske oblike izveštavanja, BBC primenjuje tek sredinom šezdesetih godina. Smatra se da je televizijsko „pokrivanje” dramatičnih događaja u vezi sa ostavkom Čerčila momenat kada se u informativnom programu televizija konačno izborila za svoj stil. Uslovi za rušenje televizijskog monopola BBC, koji je postojao od 1927. godine, stekli su se tek 1954. godine. I laiku je u to vreme bilo jasno da je televizija postala najpopularniji masovni medij. Predstavnici biznisa i reklamnih agencija videli su u njoj potencijal za usavršavanje metoda i tehnika ekonomske propagande koje su cvetale u SAD i drugim zemljama Evrope. Međutim, reklamni program na BBC je bio zabranjen. Moćni ekonomski interesi stali su iza ideje da se osnuje još jedna, nacionalna, tclevizijska mreža koja bi se

137