RTV Teorija i praksa

od reklama i raspoređivala ga programskim kompanijama po regionima. Umesto pretplate za BBC, njegova aktivnost bi se finansirala iz budžeta, u skladu sa obimom i poskupljenjem proizvodnje televizijskog programa. Pretplata bi se ukinula postepeno, prvo za penzionere i lica sa najmanjim prihodima. Zadatak pomenute komisije Parlamenta bilo bi i „određivanje i sprovođenje generalne operativne linije televizije. Ovo obuhvata reklamu, kvote inostranog materijala, dužinu emitovanja programa - sve one stvari koje spadaju u domen javnog interesa.” 9 Prema zvaničnom stavu Laburističke partije, proizvodnjom programa bavilo bi se mnoštvo programskih kompanija. Njih bi objedinjavale dve postoječe korporacije tako što bi svaka odgovarala za po jedan nacionalni i jedan regionalni kanal. Predlog o decentralizaciji televizijskih programsko-proizvodnih centara zastupaju i profesionalci koji rade na televiziji, i neke manje političke partije. Škotska nacionalna partija, koja je sve jača politička snaga, prema zvaničnom programu političke akcije boriće se za dva televizijska kanala u Škotskoj. Jedan komercijalni, a drugi na bazi pretplate, činili bi škotsku televiziju koja bi se ravnopravno uključivala u televizijski sistem zemlje. I škotski i velški političari smatraju da je obim dosadašnjeg programa na jezicima njihovih nacionalnosti nedovoljan, i da se situacija može izmeniti samo davanjem veće samostalnosti televizijskim centrima u odgovarajućim delovima zemlje. U igri su svakako i interesi koji za sada nisu poznati javnosti. Komitet, u duhu britanske tradicije, ne želi da prejudicira stvari, i radi u potpunoj tišini. Međutim, posle 1980. godine britanska televizija če se izmeniti. Malo ili bitno? Odgovor na ovo pitanje zavisi od toga u kakvoj situaciji će se o promenama odlučivati. Trenutne ekonomske teškoče i politička nestabilnost partije na vlasti prete da se donošenje odluke pomeri još više u budučnost.

6 The PeopLe and the Media, The Labour Party, London, 1974, str. 15.

145