RTV Teorija i praksa

Olga Božičkovič

EKONOMSKA PROPAGANDA NA TELEVIZIJI

U jednom stranom televizijskom listu videla sam ne tako davno karikaturu: mladič i devojka sede pred televizorom i jedno od njih kaže: - »Program bi bio još bolji kada bi ukinuli ove emisije pre i posle reklame!« Ali pre nego što se posvetim temi o »Ekonomskoj propagandi na televiziji«, morala bih pre svega pred samom sobom da raspravim zašto se kod nas odjednom »reklama« naziva »ekonomska propaganda«. Ako je bila želja da se izbegne jedna »primitivna, prostačka, ozloglašena« ili reč sličnog degradirajučeg (po ne znam čijem shvatanju i zašto) značenja, mislim da je jedna u stvari mnogo bezopasnija reč »reklama« pogrešno zamenjena drugom, znatno agresivnijom, sa naznačenijim političkim implikacijama, rečju, odnosno rečeničnim sklopom, »Ekonomska propaganda«, ili ti skračenicom »EPP«. U rečnicima stranih reči nači čemo uz reč »reklama« objašnjenja, kao što su: »preporuka, javno isticanje rečju ili putem štampe dobrih svojstava robe i povoljnih cena u cilju zadobijanja kupaca« ili »djelatnost kojoj je svrha da široke mase upozna sa nečim, da privuče potrošače na nešto« ili »oglas, plakat, kojim se potrošači o nečem obaveštavaju«.

176