RTV Teorija i praksa

loptom itd, naizmenično privlači više pažnju od snimka toga skijaša ili golmana u statičnim pozama, Svetleče novine, koje se uveče kreču na zgradi „Izvestija”, obavezno privlače pažnju čoveka koji se zadesi na trgu Puškina u Moskvi. Među faktorima koje razmatramo analogno kretanju deluje i ponavljanje. Poznato je da nadražaji, čak i ako su veoma slabi, mogu zahvaljujuči ponavljanju, da privuku nenamernu pažnju. Zvonjenje telefona, slab zrak svetlosti, kucanje na vrata često su neraspoznatljivi i ne privlače na sebe pažnju ako su jednostruki. Eksperimenti pokazuju da, čak i kada su oni opaženi, u saznanju pojedinca se stvara nejasan utisak nekakvog fakta, koji se ne može jasno reprodukovati ukoliko se to docnije želi. To proizilazi iz toga što pažnja, koja je bila zauzeta nekim drugim objektom, nije bila prebačena na ovaj nadražaj. U praksi masovnih informacionih procesa ponavljanje igra veoma važnu ulogu. Pomoču njega se povećava broj Ijudi čija če pažnja biti privučena činjenicom ili događajem, Na taj način ponavljanje, zahvaljujući fenomenu pažnje, postaje faktor pretvaranja nekog dela potencijalnog auditorijuma u realni. Nenamerna pažnja lako se privlači i zadržava pomoču nadražaja koji su kontrastni u odnosu na okružujuči fon. Kontrastnost se široko primenjuje u praksi sredstava masovne informacije i propagande u vidu tematskog suprotstavljanja mišljenja (na primer, u rubrici Polemika u „Literaturnoj gazeti”), smeštajem informacije neke istaknute ili poznate ličnosti među materijale malo poznatih autora ili pak u vidu kontrastne forme u novinskim

42