RTV Teorija i praksa

sebe pažnju time, što on narušava prvobitni fon opažanja. Tako, prolaznici primečuju u svom saznanju telefonsku govornicu koja leži na boku ili dim koji ide kroz prozor. Neuobičajena novost saopštena u novinskom naslovu, izaziva nenamernu pažnju čoveka koji prolazi pored novinskog štanda, a neprirodno svečane note u glasu spikera radija, koje sluša pešak iz prijemnika automobila koji stoji pored trotoara, nevoljno ga primoravaju da prisluškuje i da se zaustavi, da bi objasnio sadržaj emisije koja mu je privukla pažnju. Faktor nenamerne pažnje je često i oštra promena u karakteru nadražaja koji dospevaju u polje opažanja, na primer iznenadna pauza u govoru televizijskog komentatora, übrzavanje ili usporavanje tempa njegovog govora. Udubljen u čitanje novina putnik podzemne železnice koja se kreće obično primećuje u svom saznanju izmenu nivoa buke u tunelu kada voz počinje da usporava hod. Među nabrojanim faktorima privlačenja i zadržavanja nenamerne pažnje kao važan činilac javlja se kretanje. Nepokretni objekti često se gube na fonu koji ih okružava i ne privlače na sebe pažnju. Nepomičnost služi kao sigurno zaštitno sredstvo, naročito u povezivanju sa mimikrijom (u živoj prirodi) ili kamuflažom (u vojnim stvarima) i obratno, pokretnost privlači pažnju i izaziva njeno koncentrisanje na objekte koji se kreču. Onaj ko ulazi u sobu nenamerno obrača pažnju na kretanje slika na uključenom televizoru i može to da ne učini ako je na njemu nepomična pauza. Čak i nepomična slika nekog pokretnog objekta, snimak smučara - skakača, bacanja golmana za

41