RTV Teorija i praksa

Često se ističe u našem teatarskom životu i kada je u pitanju televizijska, a još više kada je u pitanju radio produkcija, nedostatak savremenih tema, I taj nedostatak savremenih tema bio je vidljiv, i na ovom Festivalu bez obzira što je bilo dva-tri dela koja su obrađivala te teme, Kad kažem savremena tema, mislim istovremeno i na njenu aktuelnost i na njenu adekvatnu obrađu. Autor Tude kože, Verosiav Rančić, smelo se poduhvatio da obradi jednu od vrlo aktuelnih tema. Reč je o oslobađanju rada od tehnokratskih uticaja. o daljoj fazi izgradnje samoupravljanja. Njegova ideja bila je veoma jasna, ali je šteta što je ostao na površini u dramaturškoj razradi te ideje. Delimično tome utisku doprinela je i realizacija Bode Markovića, koja je bila dinamična, rekli bismo gotovo filmska. A!i ona nije uspela da izvuče određene tendencije, u samoga autora vidljive, pa je čitav dramski sukob ostao tek u naslućujućoj formi. Snimak Tuđe kože veoma je zanimijiv, zato što se izišlo iz studija. U našim radiostanicama preterano se robuje studijskim uređajima kao vrhunskoj tehnici i sve se dovodi u studio. Zaboravili smo na improvizovani studio, zaboravili smo ili vrlo retko iznosimo mikrofon u određene autentične ambijente. Za mene je realizacija Tude kože bila zanimljiva i zato što smo čuli autentični zvuk i žagor fabrike. Osetili smo đa to nije pravljeno u studiju iz čitavog arsenala onih zvučnih efekata koji stoje na raspolaganju radio-realizatorima. U tom smislu treba i dalje nastaviti da bi snimci naših radio-drama bili životniji, time i übedljiviji. Petar Marič je u tome pokazao majstorstvo, mađa mi se čini da stereofonski efekti do kraja nisu iskoriščeni u pogledu dinamike, ni po dubini, ni po frontu stereofonske mogučnosti iskazivanja, Od radijskih realizacija, slušanih na ovoj Smotri, vrlo prijatan utisak ostavilo je delo Slovo umetnika Petra u izvođenju Ijubljanskog ansambla, pre svega zbog briljantne glume četiri glumca: Jurija Solčeka, Rudija Kosmača, Borisa Gavače i Duše Počkajeve. Delo koje je imalo izvrsnu dijalošku strukturu, oživljeno je majstorskom glumom, koja se tako retko može čuti na našim radio-stanicama, ležernom, prirodnom govornom fakturom upravo zahvaljujući ovim glumcima. Iz obilja, što ga je nudio ovaj program, može se pokrenuti više tema. Jedna je pitanje adaptacija. Primetili smo manji broj ađaptacija no što to obično biva na ovakvim smotrama, Jedna od njih tematski je potpuno opravdala, reč je o susretu sa

62