RTV Teorija i praksa

Uopštene činjenice se ne pamte već samo konkretne i precizne, Da bi se važni elementi zapamtili treba da se postave na kraj iskaza ili, ako je ekspoze dugačak, na početke različitih delova koji su jedan od drugog odvojeni kratkim prekidima. Najbolje bi bilo kada bi se više važnih elemenata izolovalo, bilo umetanjem elemenata čije je značenje uopšteno i manje važno, bilo izdvajanjem pomoću kratkih prekida od jedne ili dve sekunde. Ovo omogućuje nestanak inhibicije koju je stvorio prethodni element (napor da se zapamti prvi element). Familijarni termini izgleda da se lakše pamte i oni bi mogli da se upotrebljavaju za prizivanje kompleksnih elemenata. Ako treba saopštiti vrlo precizne elemente, kao na primer datume, ili neke nazive, treba ih podvuči glasom. Oni se ne pamte na početku rečenice. Treba ih, dakle, uneti u sadržaj informadje ili ih ponoviti, ali uvek ih posebno naglasiti.” Hteli smo da iznesemo ove „tehničke” zaključke da bismo podvukli važnost tih „tehničkih” detaija u razradi teme o kojoj govorimo. Ali pored auditivne efikasnosti radija, ne postoji li neki drugi prekid u nameri onog koji emituje i onog koji prima, na nivou više subjektivnom? Istraživanja Herte Hercog 0 day-time serials i soap operas u Sjedinjenim Državama pokazala su da su mnogi slušaoci, čak i u emisijama najnižeg kvaliteta, übeđeni da nešto uče i to ih raduje. 7 Ali koji su to Ijudi (saradnici, organizatori, reditelji, pisci, tumači) koji planiraju, proizvode i prenose moderne masovne komunikacije. Ne dele li oni zajedno sa „sredstvom” čije smo zahteve videli, odgovon;ost za komunikaciju poruke? Nameće se primedba koja se odnosi na postojeću razliku između umetnika i realizatora s jedne strane, i sredstva i ciljeva s druge. Gerhard D. Vibe beleži da se umetnik i realizator razlikuju bitno u dve tačke: 1. Umetnik ima duboke korene u estetskoj tradiciji. On želi da zauzme mesto među velikim stvaraocima postavljajući se tako, uz pomoć načina izražavanja koji je izabrao, na nov teren. Realizator masovne komunikacije nema tako dubokih korena u tradiciji. Njegovi interesi i njegova orijentacija su savremeni 1 utilitaristički.

7 Herta Hertzog, What do ivc really knoiu about day-time serials listeners, dans: P.F.Lazarsfeld et F.N.Stanton (ed), „Radio Research 1942-1943”, New York, 1944.

125