RTV Teorija i praksa

vizionarske ideje Alojza Habe (Alois Hćibe) inspirisanog upravo narodnom muzikom Jugoslovena, Grka i Slovaka da se iz tih folklornih tradicija preuzme četvrttonska struktura. Predlog koji je poznati klavirski virtuoz i muzikolog Feručio Buzoni (Ferruccio Busoni) dao 1907. godine da se muzička lestvica podeli na 18 trečina stepena u to vreme je takođe već pripadao istoriji. Stoga se upravo prekretničkim može smatrati stav prof. Cvjetka Rihtmana 1953. godine u delu Narodna muzika jajačkog sreza: „Razumije se da su i naši zapisi takvih primjera samo približno tačni. Ovdje moramo napomenuti da mi nismo prihvatili Bartokov sistem bilježenja razlika u visini tonova (pomoču strelica) pošto smatramo da nije dovoljno precizan da bi mogao pretstavljati praktično rješenje ovog važnog problema.” Ka stvaranju sistema beleženja mifcrointervala kao autonomnih delova ili elemenata složenosti većih intervala arhaične tradicionalne muzike, prvobitne ambicije i ostvarenja javljaju se u azijsko-afričkim regionima. Tako Fauf Jekta bej (Roauf Yekta bey) izlaže sistem koji je i danas u upotrebi, jer je postalo nemoguće precizno intonativno izvođenje turske i arapske muzike bez određenja visine tonova mikrointervala, koje pruža takav sistem. Uviđajuči potrebu pravljenja razlike u logici pristupa između akcidentalnih i konstantnih promena visina tonova Stojan Džudžev dopušta primenu tog sistema uz komentar; ~U slučajevima kada povišenja i sniženja intervala manja od polovine tona imaju opredeljeniji i postojaniji karakter... mogu se koristiti sledeće oznake: za sintoničnu (didimsku) komu ( 22C) za Pitagorinu komu ( 24C) za dve sintonične kome ( 44C) za limu ( 90C) za apotomu (П4С) za malu hromu ( 71C) za limu ( 90C) za veliku hromu ( 92C) za apotomu (H4C) Istini za volju smatramo potrebnim da dodamo još i to da je navedeni sistem primenljiv kao zbir dosta preciznih semantičkih oznaka i kada je u pitanju banjska arhaična muzička tradicija. Ipak, na izbor i primenu znatno preciznijeg muzičko-semantičkog sistema Alena Danielua (Alain Danielou) na autora su presudno uticali veoma instruktivni saveti dr Dragutina Gostuškog, inače vrsnog poznavaoca problema muzičke semantike. Prevagu u izboru za primenu između gore

172