RTV Teorija i praksa

dole) otamnjivala se ili zatamnjivala slika Pritiskom tastera K-1 (kamera jedan) na šini A i K-3 na šini B i pokretanjem ručice iz gornjeg ka donjem položaju, vršilo se pretapanje slike sa K-1 na K-3. Pri istoj situaciji sa ručicom između dve krajnje tačke dobijala se dupla ekspozicija, a zavisno od položaja ručice i željeni odnos dveju siika. Rezanje, tj. smena kadrova (kamera) vršila se jednostavnim pritiskom tastera na istoj šini na kojoj je bio prethodno pritisnut taster kamere ili fflmskog lanca uključenog u program. Tako je izgledao princip rada na prvoj video-mikseti RTB-a (mikserskom stolu) TS-11. Želje reditelja i miksera da od miksete dobiju i više nego što ona može obično da pruži, navela ih je na eksperiment trostruke ekspozicije. To je bilo moguče ostvariti zahvaljujuči mehaničkom karakteru video-miksete TS-11. Uz navedeni postupak duple ekspozicije dve slike, treča slika dodavala se blagim pritiskom tastera te slike na šini A Ш B. Međutim, događalo se da prilikom ovakvog načina dodavanja treče slike dođe do isključenja prethodno uključene kamere ili fflma na istoj šini, što bi gledaoci na svojim prijemnicima primetili kao nagh pad intenziteta slike koju primaju. Ovakav eksperiment bio je izazov pun rizika, obzirom da su u ono vreme skoro svi programi emitovani uživo, ah želje za nečim novim nadjačale su strah od rizika. Nakon nekoliko godina rada sa miksetom TS-11 pravu senzaciju izazvala je dogradnja uređaja specijalnih elektronskih efekata i maski što je vidno proširilo operativne mogučnosti miksete. Za video-miksere u ono vreme bio je pravi podvig kada su u emisijama uspešno koristili efekte elektronike. To je ohrabrilo neke autore da svoje emisije koncipiraju uz upotrebu elektronskih maski i trikova. (Muzej voštanih figura, efekat „malog čoveka”, Šest svečanih pozivnica, itd.) JEDAN NEUSPEO POKUŠAJ Možda će biti zanimljivo moje sečanje na jedan događaj iz onih dana. Pripremali smo pompezno najavljen muzičkozabavni program uz učešće popularnih pevača. Uobičajene probe protekle su u redu. Radio sam za mikserskim stolom. Pred sam početak emitovanja počela je da me hvata trema. Možda strah od mnoštva tastera koji su novim uređajem utrostručeni ili zbog neiskustva u radu komplikovanijih programa. Kako se vreme početka primicalo, uzbuđenje je sve

188