RTV Teorija i praksa

principa rada takvih uređaja cmo-bele tehnike. Novina na ovoj mikseti je u selektoru tastera na kojem se pre početka rada određivalo kojim će se tasterom služiti svaki od izvora slike. Druga novina je u nezavisnoj mogučnosti pojedinačnog otamnjenja-zatamnjenja slike i višestruka ekspozicija nekoliko slika. Godine 1971. uključivanjem reportažnih kola RCA-1 kolor i opreme studija 111 kolor-tehnikom, Televizija Beograd se uvrstila u red kolor-televizija. Nova kolor-tehnika sa miksetama donela je novu TV tehnologiju korišćenja danas omiljenog načina rada na televiziji, efekt „chroma кеу”. Ovim efektom koristi se jedna od boja spektra za pozadinu koju prekriva sadržaj slike iz drugog izvora. Ista oprema poseduje generator spektra boja „color background” čija svojstva pružaju svestranu primenu. Sve novine kolor-tehnike povečavaju broj tastera, ručica i preklopnika na mikseti, a njihov broj sada prelazi sto pedeset. Uz uobičajeno miksovanje mikser treba da obavi još šest operacija za efekt „chorma кеу”. Ovakvi i slični efekti zahtevaju od miksera sposobnost da u situaciji velike koncentracije i opreza deo pažnje prenese na pripremanje željenog efekta. Godine 1975. kolor-tehnika studija I i reportažnih kola RCA-2 znače nove, još savršenije miksete sa širim tehnološkim mogućnostima i više funkcionalnih elemenata. Tako se pomoču mikseta mogu ivice nekih maski modulisati nižim učestanostima, što izaziva neobičan efekt. Promena širine i bojenja („border”) linije spadaju u preimućstva ove miksete nad prethodnim, a broj tastera, preklopnika i drugih elemenata popeo se na dve stotine. Svaki element na video-mikseti ima pojedinačnu ili u sklopu drugih određenu operativnu funkciju. Da bi se izveo neki efekt, operacije se moraju obavljati redosledom koji diktira uzajamni uticaj funkcije jednog elementa na drugi, što zahteva naročitu pažnju video-miksera. 0 svim tim mogučnostima trebalo bi, pored reditelja, da znaju 1 pisci tekstova za televiziju i drugi stvaraoci. Svedoci smo brzog progresa televizijske tehnike i tehnologije u TV stvaralaštvu. To se posebno odražava povečanjem broja elemenata na video-miksetama. Na izložbi u Montreu 1975. firma RCA prikazala je video-miksetu tip TS-75. Povečane mogučnosti i različiti efekti ogledaju se u dve stotine i šezdeset devet tastera, četrdeset osam preklopnika i potenciometara i šest pokretnih ručica. Prema broju elemenata ova mikseta, u odnosu na našu prvu, postala je skoro desetostruko veća. Da

190