RTV Teorija i praksa

Dok je Branka Malčić, kritičar zagrebačkog „Vjesnika” optimistički raspoložena: ~Ne bih rekla da baš utiču direktno, međutim često navode na razgovore i diskusije s autorima TV koji nam obostrano koriste”, dotle Igor Mandič ovako odgovara: „Da, utiču, ali samo utoliko što ih osobno Ijute (ili vesele), bez znatnijih posledica na njihov rad i stav.” On, zatim, dodaje da su njegovi kritički napisi prilično čitani i u „kulturnim krugovima ina TV (Što zaključujem po zatvaranju vrata!) i u najširoj publici”, ali to bi već bio odgovor na sledeče pitanje postavljeno kritičarima: Znate li da li se vaši tekstovi čitaju i kako na njih reaguje čitalačka publika? Međutim, pre toga bilo bi interesantno znati kako su na pitanje: Da li TV kritika utiče na vaš rad i odnos prema TV programu uopšte? odgovorili televizijski stvaraoci. Prema ovoj anketi može se zaključiti da je pretpostavka kritičara da njihovi napisi ne utiču na televizijske stvaraoce uglavnom pogrešna. Samo dvadeset i šest odgovora bili su negativni, dakle šezdeset televizijskih autora napisalo je da kritika utiče na njihov rad i najviše njih obrazložilo je svoj stav. Dok je dvanaestoro odgovorilo sa „utiče donekle”, „ponekad”, „delimično”, petoro je napisalo da utiče kada je „stručna i objektivna”, ali postoje i odgovori „veoma”, „svakako” ili ~da, u velikoj meri”, kako je napisao Boško Drobnjak, novinar iz Prištine. Ili ~Ne može da ne utiče, ma koliko to čovek želeo”, odgovorio je poznati reditelj Nikola Rajić. Reklo bi se, opet prema odgovorima u ovoj anketi, da su televizijski stvaraoci daleko rečitiji u svojim stavovima, obrazlažu ih, opšimiji su i više zainteresovani od njihovih kritičara koji najčešče odgovaraju sa ~da” i „пе”. Tako se i pojedini odgovori veoma razlikuju i specifični su za delatnost kojom se njihovi autori na televiziji bave. Zato ćemo navesti neka od ovih mišljenja: OMER KARABEG, novinar Političko informativnog programa TV Beograd; ~TV kritika ne utiče na moj rad zato što smatram da ocenjivanje novinarskog rada u informativnom programu televizije ne treba odvojiti od ocenjivanja tekstova u novinama. Kritika je potrebna samo za onaj deo programa koji u sebi ima elemente umetničkog i kreativnog”. Njegovo mišljenje uglavnom ne dele ostali TV novinari. MILORAD STEVANČEV, glavni urednik Dokumentarno-feljtonskog programa Televizije Novi Sad: „Kad je povoljna ohrabruje me, a kad je negativna, podstiče me па novi napor.”

196