RTV Teorija i praksa

Slobodan Novakovič

ANIMACIJA I TELEVIZIJA

(povodom nagrade Darku Markoviću za animirano-muzički film „Kaša” u Montreu)

Televizija je donela izuzetnu afirmaciju animiranom filmu: posredstvom „malog ekrana” junaci crtanih filmova ušli su u naše domove, osvajajući spontano gledalište različitog uzrasta (animirani film je, u tom smislu, postao ne samo usputni pratilac, već i neizbežna komponenta svakodnevnog TV programa) - no, po svemu sudeći, animirani film ima danas šansu i da afirmiše samu televiziju. To nam, na najlepši način, potvrđuje nagrada koju je jugoslovenskoj televiziji doneo iz Montrea skopski animator Darko Marković za svoj animirano-muzički film Kaša (reč je o atraktivnom kolažu poznatih muzičkih „numera”, ilustrovanih duhovitim vizuelnim gegovima, pri čemu animacija ima prvenstveno ilustrativno-asocijativnu ulogu, dok čitava emisija deluje kao svojevrstan televizijski ~lajt-šou”, ostvarujuči na „malom ekranu” atmosferu i štimung iz savremenih disko-klubova, u kojima muzički efekti bivaju praćeni i komentarisani snažnim vizuelnim efektima). U okvirima takvog koncepta, koji je u Montreu delovao veoma originalno u poređenju sa svim ostalim oblicima televizijske zabave, Darko Marković je uspeo da, na kreativan način, spoji iskustva animiranog filma sa mogućnostima televizijskog izraza, dajuči na taj način novi podsticaj za razmišljanje o uzajamnom prožimanju televizije i animacije... Ma koliko bio iznenađujuči i neočekivan, uspeh Darka Markovića u Montreu nije ni malo slučajan - on dolazi kao posledica izvanredne vitalnosti savremene jugoslovenske animadje, naročito u trenutku kad se, pored zagrebačkih, sve češće javljaju beogradski i skopski animatori, sa svojim traganjima za novim mogućnostima medija, eksperimentišući veoma inventivno sa nekim novim materijalima. Zahvaljujuči tim traganjima, animirani film je, baš u emisiji Kaša, našao svoj prikladan izraz i na televizijskom ekranu, shvatajući televizijsku elektronsku sliku samo kao novi materijal kojim animator može da se izrazi.

74