RTV Teorija i praksa

Za razliku od autora proslavljene Zagrebačke škole animiranog filma (koji su svoj animatorski izraz oblikovali na klasičan način, crtajući na folijama faze pokreta, u svestranoj opoziciji prema principima vladajuče Diznijeve produkcije suprotstavljajuči stilizovanom pokretu, kopiranom iz prirode, pokret stilizovan redukovanim animatorskim fazama, pri čemu se animacija pretvorila u komponentu emocionalnog i psihološkog života samog crteža, stavljajuči principe dramaturgije iznad principa mehanike!) i za razliku od animatora iz Beogradske škole (koji su, polazeći od iskustava angažovane novinske karikature, krenuli putevima njenog dinamičkog i satiričkog preobražaja, uz pomoč animacije) mladi skopski animatori, a reč je o čitavoj grupi stvaralaca kojoj, poređ Darka Markoviča, pripadaju i Petar Gligorov, Delčo Mihajlov i Boro Pejčinov, Ijudi kojima je jezik karikature takođe blizak, krenuli su u proces animacije smelo i neopterečeni tradicijom, okrečuči se pre svega nekim novim materijalima, i kombinujuči, pri tom, vizuelne gegove karikature sa tehnikom kolaža i elementima pantomime, a koristeči se kao materijalom za aniraaciju čitavim arsenalom različitih predmeta - čašama, lopticama, delovima nameštaja da bi nam, često bez posredstva folije i crteža, ispričali svoje vizuelne anegdote, takođe oživljene sredstvima animacije! U kontekstu takvih traganja, u kojima se nove animatorske ideje smelo iskazuju novim izražajnim mogućnostima same animacije, pri čemu se animatorski postupak, dosledno, primenjuje na različite materijale, javio se i uspeli eksperiment Darka Markoviča s animirano-muzičkim filmom Kaša, pravljenim za potrebe televizije i prilagođenim elektronskoj slici, pri čemu televizija nije prosto reprodukovala jedno animatorsko delo, što, inače, svakodnevno čini, već je prikazala jedno autentično televizijsko ostvarenje, samo ispričano jezikom animacije! Ovogodišnji martovski festival domačeg animiranog, dokumentarnog i kratkometražnog filma ponudio nam je, zaista, čitavu skalu inventivnih stvaralačkih pothvata animatora iz tri naša filmska centra: Beograda, Zagreba i Skoplja - u čemu bi i televizija trebalo da sagleda svoju realnu šansu, kad je reč o njenim vlastitim inovacijama na planu izraza. Zagrebački animatori; Borivoj Dovniković, Aleksandar Marks, Radivoj Gvozdanović, Boris Kolar, Ante Zaninovič, Mate Lovrić, Željko Nemec, Zlatko Pavlinić, Leopold Fabiani razvijajući do perfekcije klasičan animatorski postupak crtanja na celuloidnim folijama različitih faza pokreta,

75