RTV Teorija i praksa

predstavljaju bilo odraslo stanovništvo, bilo uzorke dečje populadje. Zatim upoređujemo strukturu odgovora onih koji gledaju mnogo televiziju i onih koji gledaju malo televiziju. Za nas je „laki gledalac” onaj koji malo gleda, manje od dva sata dnevno. To je otprilike jed.na trečina stanovništva. „Teški gledaoci” su oni koji mnogo gledaju, koji gledaju četiri sata ili više dnevno, a to je opet jedna trečina stanovnika. Te odgovore upoređujemo uzimajući u obzir sve važne demografske karakteristike, kao što su: pol, doba starosti, dohodak, obrazovanje, itd. - sve one karakteristike koje možemo da dobijemo. I videii smo, na svoje iznenađenje, da oni koji mnogo gledaju televiziju nesvesno nauče na televiziji ono što kasnije projektuju na sve činjenice u stvamom životu. Na primer, značajno veći broj, značajan i statistički, a značajan i društveno - teških gledalaca televizije - je precenio procenat amerikanaca u svetskom stanovništvu, što nije slučaj među lakim gledaocima televizije. Slično tome, značajho veći statistički procenat teških gledalaca televizije je precenio količinu nasilja u stvarnom životu i izrazio veći strah od nasilja nego laki gledaoci. ...Na taj način mi pokušavamo da proučavamo glavni tok modeme kulture, televizijske kulture i one pretpostavke koje taj tok donosi. Međutim, nije dovoljno samo znati te činjenice, јег mi ne znamo da li su njihovi pogledi i ideje rezultat samo televizije ili su rezultat posebne vrste programa koju određen deo zemlje ili određena zemlja ima u određeno vreme. A jedini način da se stekne prava slika o tome su međunarodne uporedne studije... Ja sam do sada razgovarao sa istraživačima u mnogim zemljama i želeo bih sada i vas da zamolim da mi kažete da li smatrate da bi bilo moguće napraviti u Jugoslaviji jednu takvu studiju gde bi jugoslovenski istraživači na osnovu istih merila i istog sistema proučavali svoju televiziju i videli kako опа utiče na stvaranje slike o životu, slike o životnim činjenicama kod gledalaca. A zatim da se rezultati takvih studija međusobno podele, kako bi svaka zemlja mogla ne samo da vidi kakav je uticaj televizijskih programa na stvaranje mišljenja, na stvaranje pogleda na svet kod gledalaca u jednoj zemlji, nego da to uporedi sa drugim programima i sa drugim pogledima na svet prema kojima su ti drugi programi stvoreni...

84