RTV Teorija i praksa

Radomir Putnik

KONKURS ZA TELEVIZIJSKU DRAMU

Redovni konkurs za televizijsku dramu Televizije Beograd poprimio je atribut tradicionalnog, s obzirom da se raspisuje več nekoliko godina uzastopno. Cilj ovoga konkursa usklađen je sa namerom redakcije 1 da se nagrade i otkupe tekstovi koji će biti doboljno dobri i pogodni za snimanje i koji će, samim tim, biti uključeni u redovni televizijski repertoar, a potom i program. Za poslednjih pet godina nagrađeno je petnaestak tekstova, a otkupljeno oko dvadeset. Neki od njih su još pre realizacije nudili svoj visok umetnički potencijal, pa je sama realizacija predstavljala samo čin verifikacije relevantnog pogleda na svet koji je nudio dramski tekst U tom smislu ohrabrenje je bilo inicirano saznanjem da na konkursu učestvuju pisci koji su savladali veštinu dramskog pisanja i koji su ovladali ne samo formalnom karakteristikom podele stranice na audio i videorubrike, već i izvesnim zakonitostiraa televizijskog medija, čime se ni u kom slučaju formalna odličja nisu prihvatala kao odlučujuča. Primarno je bilo uverenje da se dramski tekstovi bave događajima i sudbinama Ijudi na duboko human i plemenit način, a da istovremeno, u dramaturškom pogledu, predstavljaju završenu celinu koja nosi jasnu ideju i poruku i koja postavlja određena pitanja društvenog i umetničkog karaktera. U tom pogledu došlo je do saglasja između proklamovane programske politike i nagrađenih tekstova na konkursima, čime se uvek isplačivao uloženi trud pisaca i redakcije. Nesumnjivo je da je večina ovih dramskih emisija naišla na izvanredan odziv kod publike koja je često tražila i njihovo reprizno prikazivanje. Istovremeno, Televizija je, prihvatajuči pojedine autore i kao scenariste emisija drugačijih profila, uticala na njihovo spisateljsko opredeljenje, pa se na taj način regrutovao i jedan broj autora koji je kasnije bio prihvačen i u drugim televizijskim centrima. Međutim, vremenom je redovan konkurs Televizije za televizijsku dramu poprimio oblike terapijskog dejstva za jedan sloj, rekao bih, pisaca amatera. Reč je, naime, o

Dramska redakcija I programa do 1. juna 1976, a ođ 1. juna Redakcija igranog programa.

95