RTV Teorija i praksa

koordinirati i sa majstorom svetla, ukoliko i svetlosni efekti utiču na smenu kadrova. Svakako se podrazumeva saradnja miksera sa sekretaricom režije, odeljenjem magnetoskopa i TV projekcije. Ovo su iskustva u radu TV Beograd, što ne mora biti pravilo i za druge TV studije. Video-mikser stiče potrebna saznanja o delu koje se snima čitajući knjigu snimanja ranije, tj. рге dolaska ekipe u TV studio. Zatim, tokom kadriranja i proba koje prethode snimanju. U slučaju snimanja ili prenosa pozorišne predstave, ekipa pre snimanja prisustvuje njenom prikazivanju. To je neophodno da bi se upoznala sa delom i radnjom što če se pred kamerama odvijati. Ranije poimanje suštine dela pomaže video-mikseru da udeo svoga rada prilagodi zbivanju pred kamerama. U njegovom radu postoje nijanse, možda i razlike, pri snimanju emisija različitih žanrova, Jedinstven i neponovljiv događaj koji treba preneti gledaocima, zbog svoje prirode ne daje mogučnost ranijeg saznanja. TV ekipa kao i video-mikser tada se koriste iskustvenim saznanjem o vrsti programa koji če snimati i svoje iskustvo primenjuju na konkretan slučaj. Vredno je napomenuti da direktni televizijski prenosi stavljaju čitavu ekipu pod režim izuzetne koncentracije i psihičke napetosti. Po uputstvima reditelja, koja se naročito odnose na kamermane i video-miksera, odvija se prenos neponovljivog događaja u vremenu i prostoru, a promena kadrova (miksovanje) sledi isključivo po uputstvima reditelja. Kao učesnik direktnog TV procesa, video-mikser ga emotivno doživljava, pa nije nikakvo čudo što i u njemu samom sazreva misao o trenutku potrebe za promenom kadra. Podudamost u proceni između reditelja i video-miksera daje najbolji montažni efekat. Međutim, kod studijskog snimanja reditelj, struktuirajuči delo, određuje kamere, planove i trajanje kadrova. Dok promenu kadra u trenutku obavlja mikser, zavisno od dogovorenog načina - rezom, pretapanjem ili elektronskom maskom - po zakonitostima montaže. Drugim rečima, televizijski reditelj prepušta miksovanje iskusnom mikseru, njegovom osećanju i ličnoj proceni trenutka za promenu. Intervencije reditelja pri promeni kadrova neophodne su samo u nepredviđenim situacijama koje poremete utvrđeni tok snimanja. Tada se ceo proces podređuje uputstvima reditelja do ponovnog povratka na tok

191