RTV Teorija i praksa

ncko bogatije vreme itekako mogla da postoji jedna „Cetem Haus” 1 za radio-televiziju, koja bi bila forum u kome bi Ijudi sa radio-televizije i istraživači mogli zajedno da rade; no ledan takav centar ne bi mogao da bude finansiran iz javnih fondova niti bi njegovo stvaranje moglo da bude jedan od načina kojim bi publika pozvala radio-televiziju па odgovornost. Neki od nas sa stvarnom skepsom gledaju na pitanje da li bi se uopšte odluke o zasnivanju politike mogle doneti na osnovu istraživanja koja nisu direktno naručili Ijudi koji odlučuju. Model kojim se predviđa da tim istraživača od radio-televizije traži relevantne informacije, a da onda tu istu radio-televiziju, na osnovu analize njenih informacija, izveštava kakve bi odluke ona trebalo da donese, izgleda da je pogrešno postavljen. Ako je istraživanje u direktnoj vezi sa donošenjem odluka o politici radio-televizije, onda ono mora da se sprovodi za račun i pod nadzorom Ijudi koji treba da donose te odluke, budući da samo oni znaju koje su im informacije potrebne. Muka ic u tome što odluke u vezi sa politikom radio-televizije nc dolaze tek tako, od pukog upražnjavanja čistog, nesputanog induktivnog ili deduktivnog rezonovanja. Odluke vezane za politiku radio-televiziie sačinjene su od finansija, logika i poiedinih ličnosti, kao i od vrednosnih sudova, od političkih obzira kao i od rezultata istraživanja, a mnoge osnovne odluke koje se donose su političke odluke. Razvod između zasnivanja politike i direktne odgovornosti za program, jeste ono što nas čini skeptičnim kad |е reč o predlogu da se stvori Radio-televizijski savet ili centar Ovim predlogom se zamišlja samo još jcdan javni autoritet koji ne bi bio odgovoran za radio-televizijsku produkciju ili službe, ali bi zato imao neku odgovornost za postavljanjc radio-televizijskih standarda. Gotovo je sigurno da bi Savet tokom vremena razvio sopstvenu politiku o programu i o drugim stvarima. Kad bi to vodilo politici uniformisanja standarda, smanjila bi se raznovrsnost produkcije. Kad bi to vodilo propisivanju programa, s tim da se protiv organizacije koja ne saobrazi svoju politiku svetlosti propisanoga odmah podnese prijava ministru unutrašnjih poslova, to bi dovelo do smanjivanja nezavisnosti urednika. Kad bi ovakvim propisima počelo da se predviđa kako treba razvijati nove službe, svi mi pretpostavljamo da bi to dovelo do stvarne opasnosti da Savet

Chatham House, Kralievski inslitut za izueavanie spolinopolitičkih problema.

96