RTV Teorija i praksa

gramofonskim kućama, da takvog izvođača uvrste u red profesionalnih saradnika. 2. Za več afirmisane profesionalne izvođače potrebna је pozornica, estradni podijum gde bi imali priliku da potvrđuju svoje vrednosti, napredak ili stagnaciju, kao i međusoban odnos kada su u pitanju ostali izvođači. Na ovakvoj priredbi svaki put bi se, kao na nekakvoj muzičkoj berzi, ocenjivao trenutni odnos vrcdnosti profcsionalnih izvođača, od čcga bi imali koristi i oni i sve institucije koje sarađuju sa njima. 3. Na polju instrumentalne muzikc, osim takmičenja harmonikaša, izuzimamo amaterska takmičenja, niko ne podstičc sviranjc na narodnim instrumentima u profesionalnom vidu, niti uopštc solističko negovanje narodne muzike na instrumcntima. Zbog svega toga nc trcba da nas čudi sve gore stanjc na polju instrumentalista koji čine neophodnu grupu muzičara,'članova ansambala i orkestara narodne muzike. Neophodno je potrebno da sc shvati da narodna rauzika nije samo pesma, vcč i svirka na fruli, violini, klarinetu, gajdama, dvojnicama, itd. 4. Kao što smo vcć rekli za vokalne soliste - profesionalce, neophodno jc potrebno podsticati i odavati konstantno priznanje za rad i instrumentalistima. Njihov rad nije dovoljno cenjen, a u većini slučajeva njihov doprinos narodnoj muzici veči je od doprinosa mnogih pevača. Pa ipak, čini nam se da do sada nigde niko nije smatrao za potrebno da organizuje profesionalno takmičenje, nadmetanje instrumentalista. 5. Osim u amaterskim okvirima, nikada do sada nismo imali takvu vrstu priredbi na kojima bi se nadmetali ansambli i orkestri narodne muzike. Zbog toga se i nivo pratečih sastava, nepodstican ni od kakvih profesionalnih institudja u smislu provere njihove vrednosti i rangiranja, srozava na nivo ad hoc ili kafansko-svadbarskih ansambala. 6. U Dalmaciji se vokalno pevanje neguje na jedan dosta osmišljen način. U profesionalnom smislu, u Srbiji skoro da i nema profesionalnih sastava, a o nekakvom sistematskom podsticanju njihovog rada nema ni traga. Kako u narodu još uvek živi tradicija grupnog pevanja, a kako smatramo da postoječe profesionalne grupe ne nastavljaju u autentičnom smislu narodnu tradiciju, predlažemo zajedničko nadmetanje izvornih pevačkih grupa i profesionalaca, kako bi se poboljšao nivo i interpretacija postojećih i budućih (novih) grupa pevača.

212