RTV Teorija i praksa

oba medija na mlade übrajaju među klasična dostignuća u istraživanjima elektronskih medija, posebno TV. Nale istraživačke službe su do sada obavile samo 24 analize takve vrste: 15 na TV, 7 na radiju i 2 za oba medija zajedno. Radio i televizija, dva srodna ali ipak različita medija, u našim istraživanjima su, inače, prilično ravnomemo zastupljena. Trečina bibliografskih jedinica odnosi se na istraživanja čiji su predmet istovremeno oba medija, dok je dve trečine njih posvečeno bilo radiju bilo TV posebno. Ali je zastupljenost pojedinih programa u okviru istraživanja pojedinih medija ponovo nesrazmema. Tako su na radiju prilično zanemareni neki njegovi tipični i značajni programski žanrovi. Svi istraživački centri su do sada obavili samo 13 istraživanja o muzici na radiju (o muzici na TV - 8), nijedno o sportskim događajima ili radijskim sportskim prenosima. Bilo je, međutim, 11 istraživanja o TV sportskim emisijama i prenosima. SUčne slabosti nalazimo i u istraživanjima koja za predmet izučavanja imaju poruku, program. I ova istraživanja su pretežno usmerena na informacionu funkciju medija. Ргеко polovina svih programskih istraživanja spada u ovo podmčje. Kulturno-umetnički program zastupljen je sa dve analize; isto tako i humoristički. Sličan deficit postoji i u istraživanjima muzičkih i nekih dmgih vrsta programa. Ovakvo zanemarivanje istraživanja na podmčju kulturno-umetničkih i zabavnih programa može ozbiljno da nas zabrine, jer taj deo programa spada među, za publiku, najomiljenije sadržaje. Vlastita produkcija, posebno televizijska, nije dovoljna, pa se zato veliki deo uvozi. Samo filmovi čine ргеко polovinu kulturno-umetničkog programa jugoslovenskih TV stanica. Ali največi broj filmova, serija, pa donekle i TV drama, ne izrasta iz naših sredina i ne obrađuje naše prilike. Istraživanja i analize ovih programa bile bi zato naročito poželjne. Mnogi, pa i zapadni, sociolozi (Beltran, Gans, Gerbner, Gros itd.) naime smatraju da kupovinom takvih programa uvozimo sadržaje koji lažno prikazuju klasnu sliku građanskog dmštva. Idejne pristalice građanskog dmštva takvim sadržajima pokušavaju, vešto zloupotrebljavajuči snagu TV medija, da unesu kukavičja jaja u tuđa gnezda. Međutim, ono što ne radimo mi, čine napredni istraživači pri RTV dmgih malih naroda. Oni zvone na uzbunu, upozoravajuči na štetnost uvoza serijskih proizvoda komercijalizovane industrije razonode, kojom, slično kao i međunarodnim TV reklamnim biznisom, upravljaju supemacionalne kompanije. Ti istraživači se zalažu za veču domaču TV proizvodnju ovakvih programa, dokazujuči

140