RTV Teorija i praksa

а zdrave pameti može izazvati samo želju za odbacivanjem zaparloženih lascivnih, zadevalačkih i opscenih oblika ponašanja 11. U ponedeljak, 2. maja, na I programu TV Beograd, emitovan je direktan prenos priredbe Živela pesma iz Doma kulture u Čačku. Ono što smo videli u okviru prazničnog, prvomajskog koncerta narodne muzike Živela pesma ne može se reći da netačno predstavlja našu estradu i našu kulturu. Ranije povike na stil i sadržaj ovakvih manifestacija zadržavale su se po pravilu na kritici tekstova narođnih pesama, pri čemu se okhšio značaj takvih pojava kao prilog proučavanju verodostojnosti jednog načina mišljenja i življenja. No, ovoga puta, prisustvo televizije kao da je pridonelo jasnijem izlivu „našeg ukusa”; u zamešateljstvu dobro nam znanog vickastog humora i oveštalih misli u starim i novim tekstovima narodnih pesama. U tome su svoj praznično-kolačarski odsjaj našli i tekstovi najava između pesama, i iznad svega razgovori televizijskog voditelja i publike u dvorani. Kao da se sve činilo s namerom da narodna pesma bude plasirana kao priprosti aranžman naše svakodnevice u kojoj radnik ima i svoje radničko kolo ah i pravo da pred televizijskim kamerama pokaže neke od svojih hobija i deo svoje kulture. Ono što se uspostavilo između kamere i zbivanja u Domu kulture u Cačku, bilo je na granici civilizacijskog i nemuštog. Bilo je malo kulture, kako u načinu postavljanja pitanja voditelja ovog prazničkog posela, tako i u <x govorima i smišljenim opaskama njegovih sagovornika, radnika. Јег, čime objasniti ispostavljenu sintagmu ~lim je ko žensko” koju je uz zdušnu ispomoč voditelja „izmudrio” jedan „doktor za lim”, kako čusmo da tepaju ovom VKV radniku fabrike „Sloboda” iz Čačka Ovaj doktor če veselo reči übrk voditelju - ~lim je ko ženska, ako se zna kako se radi: može se oblikovati kako se hoće” - i odmah zatim, žumo a prpošno čestitače Prvi maj svima našim radnicama, i uputiti čestitku Predsedniku republike, Ovoj lascivnoj gluposti, istini na volju, mikser slike a ni realizator ove emisije nisu mogli stati na put, ali je zato televizijski voditelj po svojoj profesiji bio dužan da prokomentariše misao svog sagovornika. Ovako vođen razgovor, sa puno dosetki u smislu „danas je praznik - jedimo i pijmo”, bio je fon u kome su glavni začin činili tekstovi pesama u stilu „teraj mala stado iza brega, doči čemo ja i moj kolcga”. Tekst najave između pesme i narodnog kola kretao se u tom istom začaranom krugu dobrobitja na naški način, ponajviše naše lepe geografije - naših rosnih livada, du okih kotlina, naših snežnih vrhova planina, naših ovaca i naših svih naroda i narodnosti koji pevaju za praznik, kako pevaju...

170