RTV Teorija i praksa

četiri kategorije svesti koje sačinjavaju celokupnu našu saznajnu stvarnost, tj. potpuni smisao koji ma kakvo iskustvo može da ima za posmatrača. Ove kategorije su egzistendja, prioriteti, vrednosti i odnosi. Ovim želim da kažem da centralizovana masovna kultura određuje največem broju Ijudi i u največem broju slučajeva, u ma kom politički relevantnom smislu, šta je stvarno, a šta nije (egzistencija), šta je važno, a šta nevažno (prioriteti), šta je loše a šta dobro (vrednosti) i šta je sa čim kako povezano (odnosi). Na ovaj način masovni mediji sintetizuju stvarnost - centralizovanu masovnu kulturu - u kojoj je i u odnosu na koju je naše kolektivno ponašanje jedini mogući odgovor. Postoji važna lekcija koja treba da bude naučena iz uspeha koji su postigli video-evangelisti kao što su Bili Graham, Orel Roberts i Ketrin Kulraan - lekcija da je televizija evangelistički medij čije je jevanđelje kultura, a krstaški pohod Ijudska evolucija. Kultura je marioneta. Prirodna selekcija je odiuka koju treba slediti. Evolucija je ono što se događa kada to činimo. Kao što je muzika ono što se budi u nama kada začujemo instrumente, tako se budi i misao kada nas na nju podstakne videosfera. Krečemo se kroz bestelesnu geografsku kartu videosfere, usvajajuči kulturni diktat kao Koktoov Orfej koji sluša besmrtnu frekvenciju na radio-aparatu u svojim kolima. Poruke koje primamo orijentišu naše ponašanje, a ponašanje, reorganizujuči našu sredinu sve do subatomskog nivoa, orijentiše pravce Ijudske cvolucije. NEADAPTIVNI PERCEPTUALNI IMPERIJALIZAM Suština organizacije masovnih medija znači da če shvatanja, vrednosti, modeli ponašanja i modeli stvamosti sa kojima Ijudi mogu najlakše da se poistovete i koji nisu smetnja održavanju industrijskog poretka koji ih i čini mogučim i potrebnim u prvom redu, početi da dominiraju centralizovanom masovnom kulturom. Oni če, zbog toga, u svakom politički relevantnom smislu, uključiti i sva ostala moguča shvatanja, vrednosti i modele ponašanja koji mogu da se pojave. Вгој alternativa se drastično smanjuje, a sa njim i sloboda mašte, jer je naše maštanje o mogučem i nemogučem uslovljeno brojem alternativa kojima raspolažemo. Protiv saveta svojih mentora i kolega, koristim otvoreno provokativni izraz „neadaptivni perceptualni imperijalizam” da bih okarakterisao mogućnost masovnih medija da smanje nivo želja smanjivanjem broja mogućih modela koji

69