RTV Teorija i praksa

imarno ideju o sistemu komunikacija koji radi na zahtev, niti o tome kako bi ga koristili kada bi postojao. Iz ovoga siedi da ne postoji javni zahtev za Nacionalnim informacionim servisom. Može se povući paralela sa slučajem telefona kada ga je Aleksandar Graham Bel prvi put demonstrirao na izložbi povodom stogodišnjice nezavisnosti u Filadelfiji, 1876; niko tada nije osećao potrebu za sličnim uređajem. Štaviše, kompanija „Vestern Junion” našla je da je Belov predlog da se uređaj postavi u svaki dom i kancelariju „fantastičan”, „glup”, i „potpuno van mogućnosti za razgovor”. EKOSOCIJALNA KRIZA I SLOBODA MAŠTE Kao rezultat neadaptivnog perceptualnog imperijalizma, uspeli smo da postignemo isti patološki uticaj na kulturnu istoriju kao što je slučaj sa biološkom evolucijom, ali sa jednom važnom razlikom. Dok je biološka evolucija Ijudske vrste postala degenerativna kada smo prestali da se prilagođavamo okolini i počeli okolinu da prilagođavamo Ijudskom telu, istorija kulture, tj. svesti, postala je degenerativna zato što smo prestali da prilagođavamo simboličku okolinu mašti; umesto toga podredujemo maštu simboličkoj okolini, centralizovanoj masovnoj kulturi. Prema tome, naša kulturna istorija postaje iz osnova korumpirana kroz slabljenje broja mogučih modela. Sam „svet”, shvaćen kao skup modela, postaje još manje zamisliv. Ne možemo, ne smemo da dozvolimo to neizdržljivo nasilje nad slobodom mašte, jer je sloboda mašte sloboda stvarnosti. Cela istorija Ijudske evolucije uključuje neprekidan razvoj novog jezika, novih konceptualnih oruđa, novih načina razgovora i razmišljanja, da bi sve više i više aspekata univerzuma Ijudskog iskustva moglo da se dopremi u naše saznajne sfere, da se uporedi i pri tom obogati, omogućavajuči da se život provodi na načine koji do tada nisu bili moguči. Potčinjavajuči maštu standardizovanom i stereotipnom jeziku, masovni mediji podrivaju evoluciju kulture, a samim tim i evoluciju Ijudske vrste. Jezik nije standard na osnovu kojeg razmišljanje treba da se ocenjuje; naprotiv, jezik treba ocenjivati na osnovu standarda koji on retko, ako ikada, dostiže: da bude izraz ijudske sumnje i Ijudske želje. Generacija muškaraca i žena su snaga uma. Evolucija čovečanstva je evolucija uma, evolucija modela iskustva stvorenog umom, jer živimo u sferi modela. Granice našeg jezika su granice našeg sveta. Novo značenje je ekvivalent

75