RTV Teorija i praksa

KRITIKA

Zorica Jevremovič

SPOTOVI NOSTALGIJE (III)

ČEŽNJA ZA DODIROM Dok Dragoš Kalajić govori upravno u televizijsku kameru svoja opažanja o uzrocima i posledicama opadanja moralnih i umetničkih vrednosti XX veka, njegov TV uprizoren iskaz dopire do gledaoca i u nešto začudnijem vidu no što ga informacijsM fon Đurkovićevog kadra na prvi pogled nudi. Naime, studijska inscenacija svedena na dva globalna vizuelna akcenta (slajd, i ispred njega voditelj-komentator) dovodi nužno do pojačavanja gledaočevog interesovanja upravo za odnos ova dva vizuelna objekta, pri čemu se i Ijudska figura ogledava kao svojevrsni komentar slajda, kohko i sam slajd (uvehčan u visini Ijudske figure!) „potpomaže” vizuelnoj karakterizaciji voditelja-komentatora. Ovu spregu studijskog oneobičavanja „jednom za svagda završene umetničke slike” putem slajda i vizuelne predstave „jednom davno snimljenog komentara” (serija ne ide uživo) pojačava dobra režijska dosetka Dejana Đurkoviča da se komentator u datom trenutku izgubi iz TV prizora, ostavljajuči tako nadalje slajd ~da se samim sobom vizuelno obrazlaže” uz prisustvo off glasa voditelja-komentatora. Ulazak Kalajića u vizuru novog slajda snimljen u ameriken planu - pojačava utisak da ono što vidimo i čujemo (a čujemo mnogo više toga nego što vidimo!) ponajviše ima smisla za „figuralni” akcent kompozicije Đurkovičevog kadra'. Tim pre što pažnja gledaoca ostaje na komentatoru i iz razloga što njegova figura fizički ometa zornu percepciju konkretnog slajda: gledalac vidi od slajda ono što mu Kalajić, odnosno Đurkovič, dozvoljava. No, ne može se reči da se time smisao upotrebe slajda obezvređuje, jer se koncepcija projekta Ogledalo XX veka zasniva na ideji da jedan čovek kazuje svoje opservacije o životu, svetu i umetnosti pa tako i svekoliki vizuelno-odrazni instrumentarij ove serije

' U nedostatku televizijske interpunkcije potpomaže filmska: „Ameriken ili američki plan je prizor u kojem se vidi jedna ili više Ijudskih figura od temena do kolena pa Ijudski element preteže nad ambijentalnim” - dr Dušan Stojanović: Monlaini prostor u filmu, Beograd 1978, str. 22.

147