RTV Teorija i praksa

simboličkom nivou, koristeči boju (belo/ crveno), prostor (desno/levo, istok/zapad), stvara sistem uzajamno zavisnih prostorno-hromatskih i, dobivši socijalno-emocionalni kontekst, aksioloških predstava, koji daje ton i produžuje da deluje tokom celog filma. Za primer prostorne podele ekranske površine opozicijom muško/žensko može se uzeti raspoređivanje spikera u programu Vreme. U korelaciji levo/desno - muško/ žensko. Ta uzajamna veza se zadržava kako u prikazivanju dva spikera odjednom, tako i pri pokazivanju jednog od njih, za kojeg je obično strogo određeno levo ili desno mesto na prostoru ekrana. Ti /i drugi s / primeri uzajamne veze prostorno-aksioloških i simboličkih predstava u poetici audiovizuelnih sredstava masovnih komunikacija, podudaraju se po svojoj strukturi sa morfološkom poetikom, svedoče o postojanju tesne veze istorijske sukcesivnosti između duboko tradicionalnog, folklornog i najnovijeg „elektronskog” poetičnog viđenja sveta. U poetici televizije i filma koji nisu u boji veliku ulogu igra kontrast crnog i belog. Ta opozicija, kao izražajno sredstvo, bila je u svoje vreme otkrivena od strane grafike, zatim produžena u filmu, a sada mnogi zakoni grafike i filma deluju pri elektronskom stvaranju živih i pokretnih slika realnosti. Opozicija ahromatskog kontrasta ponekad dobija status izražajno-poetskog sredstva u savremenom filmu i televiziji. Tako, u televizijskim filmovima i spektaklima akcija na crnom i belom fonu ponekad dobija semantičko značenje. Kao primer za to služi televizijski spektakl G. Dvoreckog Kovaljeva iz provincije. Smisaona uloga crnog i belog fona još ni iz daleka nije u potpunosti iskoriščena na našoj

5 Analiza „vertikalnog principa prostorne lokalizacije” filma Džulbars, gde pogranična karaula zauzima srednji položaj između belog, talasastog, dobrog vrha i crne, đavolske, zle nizije, analizu načina „prostorno-semantičke simbolizacije” gore/dole - dobro/zlo u filmu Pad Berlina vidi u monografiji V. Demina Čovek u civilu, g1.3, str. 37. Citirano po rukopisu.

193