RTV Teorija i praksa

Audiovizuelna sredstva su sposobna da obezbede efekat ličnog prisustva gledalaca na onim mestima, po kojima ih je video Šnejderov, a sada vodi J.Sjenkevič. Ovde se treba podsetiti: „Bolje je jedanput videti, nego sto puta čuti”. Televizijska putovanja nam ne daju samo geografski pregled egzotičnih mesta, ne daju nam samo audiovizuelnu informaciju o dalekim i bližim zemljama, ne samo da nas upoznaju sa životom drugih naroda, več i obavljaju socijalno-političke funkcije, jer su to predstave o slici života tih naroda. Literatura je dala velika filozofska uopštavanja, dela koja analiziraju stanje sveta, suštinu epohe, tipologiju čovekovog života, društva. Televizijska putovanja se danas nalaze na prvobitnom stupnju razvoja. Več je pronađena forma kontakta voditelja sa materijalom i sa gledaocem; sam voditelj se iz čutljivog dobronamernog „sprovodnika putovanja” (Šnejderov) pretvorio u dražesnog i eruditivnog vođu - saputnika. (J. Sjenkevič). Ipak se mnogostrana šarolikost u emisiji Klub putovanja još nije slila u jedinstvenu sliku, jedinstvenu umetničku koncepciju sveta. I, naravno, treba da prođe čitav period vremena stvaralačkog sazrevanja te emisije do takvih filozofskih putovanja, iz kojih će se roditi uopštavanja poput onih u Don Kihotu, Božanstveno] komediji. Jer televizijska klasika nije ružičasta mašta, nije utopistička iluzija, več umetnička realnost, koja se razvija. I pojava televizijske klasike - to je pitanje koje u mnogim svojim aspektima zavisi od ovlađavanja umetničko-izražajnim mogučnostima televizije, od razvoja njene poetike. Film je i umetnost i sredstvo masovne komunikacije. I zato je analiza njegove

195