RTV Teorija i praksa

PRIKAZI

Braco Kovačevič

SREDSTVA MASOVNIH KOMUNIKACIJA I ČOVJEKOVA EMANCIPACIJA

Povodom zbornika „TV kao medij, priroda televizijskog medija”, izbor Eleonore Prohić, Biblioteka „Raskršća”, „Svjetlost”, Sarajevo 1978.

Kako su sredstva masovnih komunikacija tehnički proizvod društvenog čovjeka i kao takva „održavaju” njegovu planetarnu misiju, tako je i televizija produkt istorijske potrebe savremenog čovjeka koja mu, kao „produžno” osjetilo u njegovom tehničkom odnosu spram prirode, omogučava da mijenja svoju prirodnu i društvenu realnost Televizija „otvara” čovjeku kosmopolitske vidike i jedan je od elemenata u kompleksnom mehanizmu njegove emancipacije od djelovanja shjepih sila prirodnog i društvenog determinizma. Ona je medij kojim se širi „socijaUstička ideologija” i humanističke „vizionske formulacije”, aU i katalizator konzervativne ideologije; ona je mjesto stvaranja kvaUtativno nove Ijudske kulture, međutim i područje fundamentalnog destruiranja kulturnog biča; ona potpomaže proces formiranja socijaUstičke Učnosti ali i takve sado-mazohističke Učnosti koja danas potencijalno može biti identična onoj iz perioda nacističke euforije l ; ona omogučuje objektivno prikazivanje čovjekovog reaUteta, a ipak pojačava totalnu mistifikaciju i na kraju, ona determinira i čovjekovu slobodu

1 Vidjeti razgovor H.M. Encensbergera sa H.MarJcuzeom u Herbert Marcuse, Merila vremem, „Grafos”, Beograd 1978, str. 57 i dalje.

217