RTV Teorija i praksa

5 H.M. Encensberger, Industrija svijesti, Zbornik... str. 144.

e H.M. Encensberger, ibid., str. 156.

7 H.M. Encensberger, ibid., str. 156.

društvenog sistema. Sredstva masovnih komunikacija postaju usmjerivač društveno-ekonomskog i političkog sistema savremenog industrijskog društva i sastavni dio „racionalnog” nedemokratskog društvenog sistema s „demokratskom manipulacijom” (H.M.Encensberger) koji podešava „Ijudske duše” prema sebi i hvata ih u „svoju mrežu”. (Đ.Šušnjič) Protivno reakcionarno-kapitalističkoj eksploataciji revolucionarna je upotreba sredstava masovnih komunikacija inherentna socijalističkom samoupravnom društvu koje je egzistencijalno okrenuto ka transcendenciji svih obhka dehumanizacije čovjekovog biča uspostavljanjem humanističkih društvenih odnosa u kojima če, kako bi гекао Marks, čovjek biti najviše biče za čovjeka. Kako još uvijek „пе postoji marksistička teorija o sredstvima komunikacija” s , tako, ističe H.M. Encensberger, nedostaje i optimalna socijaUstička strategija. Ipak, početni dječiji когак „socijaUstičke strategije prema sredstvima komunikacija mora ... da teži ukidanju izolacije individualnih učesnika od društvenog procesa saznavanja i proizvođenja. To nije moguče sve dok se oni koji su zainteresovani ne organizuju” 6. lako se na ovaj način socijaUstička strategija pribUžava neoUberalnim i tehnokratskim konceptima „oslobađanja” čovjeka, ipak „ко očekuje da se oslobodi uz pomoč tehnoloških dostignuča iU pomoči sistema mašina ... žrtva je sUjepe vjere u progres” 7. Čovjekovo oslobođenje (iako determinirano kolosalnim tehničkim napretkom) posljedica je ne samo transcendiranja privatnog vlasništva i rigidnosti društvene podjele rada, več i samoorganizovanja esencijalnih Ijudskih društvenih potreba.

220