RTV Teorija i praksa

Ovo nas übeđuje da je kvalitet masovnog ukusa nepostojan, labilan. Prema tome, masovni ukus nikada ne može imati okamenjen, nepromenljiv, trajan svoj kvalitet To nas vodi dalje u zaključak da se masovni ukus određenog kvaliteta nikada ne može upotrebiti kao epitetni pojam kojim želimo da obeležimo tipičnost, na primer nekog društvenog sistema, društvene sredine ili neku delatnost kao trajnu njihovu kvalifikaciju, nego jedino kao kvalifikaciju tipično ispoljenu za jedan trenutak Uproščeno rečeno: ono što je tipično za juče, nije za danas, a što je za danas, nije za sutra. Sa malo truda u razmišljanju možemo lako doći do zaključka, da tičipan masovni ukus ne postoji, јег kad bi postojao muzički život bio bi večito ispaštanje pradedovskog greha, postoji samo tipičnost masovnog ukusa jednog trenutka. Ako sve napred izloženo usvajamo, onda možemo sledeči когак u razmišljanju da oslobodimo od posebnog dokazivanja činjenica, jer bi analogjjom ponavljali ono što je več rečeno. Zato, bez bojazni da čemo pogrešiti, možemo dalje pretpostavke da razvijamo iz sledečih konstatacija: 1. Tipičnost masovnog ukusa definiše entitet masovnog ukusa određene sredine u određenom vremenu; 2. Entitet masovnog ukusa ispoljava se kao estetička realnost Ona se može vrednovati estetičkim normativima koji izražavaju estetičku vrednost entiteta, tj. vrednost masovnog ukusa. 3. Vrednost masovnog ukusa ima uticaj na muzički život i posledice dejstva tog uticaja su estetičke i sociološke. One proizilaze iz usmeravanja muzičkog života prema masovnom ukusu. Ta usmerenost muzičkog života prema masovnom ukusu ostvaruje se sadržajem koji je estetička posledica, i dinamikom koja je sociološka posledica. Sa svim što je do sada iskazano, dovoljno smo se pribhžih uverenju da možemo reći da je masovni ukus činilac u orijentaciji muzičkog života. Samo sa tom i takvom funkcijom on učestvuje u procesu muzičkog života. Slikovito iskazano on ima istu funkciju koju ima zvezda Severnjača u okeanskoj plovidbi. Ona ne određuje ni pravac ni smer, več se jedino u proveri pozicije broda koristi kao tačka orijentacije. To znači, da je masovni ukus provera svih posledica koje delatnosti u muzičkom životu svojim radom ostavljaju kao svoj trag. Te moguće posledice su u suštini orijentacija za budučnost, i zato u proveravanju sadašnjosti stvaramo pretpostavke za budučnost U praksi mi to sprovodimo analizom stanja u muzičkom životu

32