RTV Teorija i praksa

Masovni ukus - kao fenomen sociologije muzičke umetnosti možemo pokušati da uprošćeno definišemo sledećim pojmovima: • masovni ukus je permanentni proces; • on se izražava u dijalektičkom odnosu kulturmh tradicija, kulturnih navika i kulturnih mogućnosti jedne društvene sredine - prema opredeljenju društva da ih menja i podredi svom progresu; • on izrasta iz kulturnih tradicija, otelotvoruje se kulturnim navikama, izgrađuje kulturnim mogučnostima, oblikuje načelima idejno-političkog opredeljenja društva. Masovni ukus, shvačen kao dijalektički produkt navedenih odnosa, ispoljava se u muzičkom životu jedne društvene sredine kao stvarnost Tu stvarnost sačinjava življenje Ijudi muzičkim životom, što pretpostavlja da se muzički život shvata u obimu svih oblika rada koji Ijudima ostvaruju posredan ili neposredan kontakt sa muzikom; počevši od učenja muzike u celokupnom sistemu obrazovanja i vaspitanja, pa dalje, muzičko stvaralaštvo, koncertna i estradna delatnost, amaterizam, radio i televizija, muzika u ugostiteljskim lokahma i disko klubovima, proizvodnja i prodaja gramofonskih ploča, radnički i narodni univerziteti, izdavačka delatnost, štampa itd. Življenje Ijudi muzičkim životom jedne sredine, iskazuje veoma širok spektar svih karakteristika kojima se masovni ukus obeležava. Tako masovni ukus u sebi koncentriše i sublimiše sve tipičnosti i karakteristike kojima se obeležava stanje u muzičkom životu, definišuči time svoj sopstveni kvahtet Prema tome, ako hoćemo da sagledamo kvalitet masovnog ukusa, onda čemo njegov najverniji hk naći u stanju muzičkog života, i to po transponovanom smislu jedne narodne izreke „kakav muzički život - takav masovni ukus”. Da ne bismo, u istraživanju šta je uzrok a šta posledica, zalutali u krug perpetuum mobila , i u žrvnju njegovog beskonačnog kretanja samleli dalji tok razmišljanja, možemo sa spokojstvom da prihvatimo (bez posebnog dokazivanja) da je uzrok muzički život jedne sredine, a posledica masovni ukus te sredine, što automatski afirmiše i postojanje dijalektičke povezanosti njihovih uzajamnih uticaja. Masovni ukus je po svojoj prirodi proces, i kao takav nikada ne m °že biti u stanju mirovanja. Njegovo prirodno stanje ispoljava se u neprekidivom menjanju i formiranju sopstvenog kvaliteta. Kvalitet masovnog ukusa ostvaruju zbivanja u muzičkom životu, a obeležava se stanjem u muzičkom životu, i to neminovno izaziva konstantan nemir u muzičkom životu.

31