RTV Teorija i praksa

poruku koju delo emituje u budućnost Upravo ovakve emisije, bar kad je reč o radio-drami, koje se nisu formalno uključile u festivalske uslove, osvojile su festivalske nagrade. U drugoj ravni festivalskih paradoksa nalazi se nagrađena dokumentarna emisija u kojoj je „dokument” (o malim računarima) idejno posredovan i pretvoren u mogućnost, odnosno fiction, čime su festivalski uslovi podržani, ali su principi dokumentarnog iznevereni, bar sa stanovišta shvatanja koja od dokumentarnih programa traže punu verodostojnost i objektivnost, što isključuje i literarizaciju i autorsko transcendiranje činjenice. Na taj način ~Prix Futura” je izoštrila stare, teoretske nesporazume i ponovo aktuelizovala i načelna pitanja (o radio-programima) koja su bila razmatrana i na nedavnom savetovanju u Kanadi. Poruka dela, u novije vreme jedan od najkontroverznijih estetičkih problema nije, za većinu.autora učesnika ~Prix Futura”, predstavljala estetički „kompieks”, čemu je svakako doprinela i tematska usmerenost festivala; poruka je najčešče objavljivana transparentno, nije ni šifrovana ni „šekspirizovana”, kao da joj je tehnika utvrdila granice, razum okvire a informaciona kultura ideje. Istina, nije bilo socijalne apologetike opšteg tipa, crno-belih ideologizovanih shema o „tipičnom u tipičnim okolnostima”, ah je prevladavao „sitni realizam” potrošačkog društva u formi razbijenog ogledala čije je delove moguče skupiti u neku eksternu celinu, više imanentnu društvu nego delu; reč je o realizmu sa korekcijama parcijalnog ili realizmu zabrinutom nad krivim mogućnostima budučeg. Javlja se neka banalna umetnička stvarnost, redukovana i tehnizovana, kao marginalni pa čak i provincijalni aspekt tehnizovanog mita svakodnevice ili pak drugorazredni izvod iz sveta velikih tradicija: antičMh, rusoovsMh, hriščansMh, prosvetiteljsMh. Nekoliko emisija nadvisilo je opšte utiske, otelo se banalnim idejama i standardnim realizacijama. Ako je to uspeh, a izgleda da jeste ~Prix Futura” se, uz praznine koje su vidne, ipak uspešno održala i opravdala, bar na nivou početka.

44