RTV Teorija i praksa

Ovaj grafikon je po mnogo čemu zanimljiv. Treba posebno obratiti pažnju na oblik krive koja reprezentuje model rasprostiranja televizije u SAD. Ova kriva recepcije nije karakteristična za SAD, več predstavlja opšti model recepcije televizije u društvu. Ona ima uvek, s mogučim modifikacijama, karakteristični übrzani ~S” oblik bez obzira na granicu svoje društvene datosti. Ona se zakonito ponavlja u svim oblicima društvene organizacije i geografske određenosti. Što je još važnije, ova kriva recepcije nije karakteristična ni samo za televiziju. Ona je karakteristična za rasprostiranje svih tehnoloških izuma. „Epidemiologija” disperzije tehnologije u obliku svojih novih izuma pokazuje da se svi oni u pogledu recepcije jednako ponašaju. ~S” kriva je konstantna za svaku recepciju datih oblika tehnologije. Ona je nužna i zakonita. Model društvene recepcije televizije stoga se nimalo ne razlikuje od modela recepcije, recimo, kontraceptivnih pilula, koka kole, spreja za brijanje, kalodonta... Televizija pokazuje iste osobine širenja kao i ovi pronalasci. Nema razlike u načinu njihovog masovnog prihvatanja. Masa se na strukturalno izomorfan način odnosi i prema televiziji i prema pilulama. U tom smislu i ne postoji bitna razlika između televizije i kontraceptivnih pilula. U ontičkom smislu one su jedno isto. No, izvesno je da postoji određena differentia specifica televizije i pilula. Ali, ono

71